اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

26 دیدگاه

اگر از گذشته تا کنون نگاهی به انسان‌ها داشته باشیم، درمی‌یابیم که میل به هنر و زیبایی از همان ابتدا در آن‌ها دیده می‌شده‌ است. توجه انسان‌ها در طول تاریخ به نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و… مهر تصدیقی بر این ادعا است. از آنجایی که علاقه انسان‌ها به هنر و زیبایی غیرقابل انکار است، باید راهی درست برای پرورش و رشد این علایق فراهم کرد.

باید قبول کرد برای اینکه انسان‌ها رشد پیدا کنند و به‌ سوی کمال در حرکت باشند، به ارائه درست فرهنگ و هنر نیاز دارند. بدون شک جامعه‌ای که در آن به درستی به موضوع فرهنگ و هنر پرداخته شود، جامعه‌ای آرام‌تر، ایده‌آل‌تر و شادتر خواهد بود.

خوشبختانه در کشور ما این نیاز و علاقمندی به‌ درستی شناسایی شده‌ است و سعی بر این است تا با تأسیس و گسترش موسسات فرهنگی و هنری، بستر مناسبی برای رشد و توسعه هر چه بیشتر این مرز و بوم برداشته‌ شود. در واقع با توجه ویژه به هنر، می‌توان اتحاد و نزدیکی قابل قبولی را میان مردم یک جامعه فراهم آورد و ارتباط عمیقی را بینشان شکل داد. همه ما اگر هنر را به‌ نوعی یک زبان مشترک بین مردم و راهی برای ایجاد ارتباطی درست و عمیق بین آن‌ها بدانیم، برای گسترش روزافزون آن تلاش خواهیم‌ کرد.

اهمیت توجه به فرهنگ و هنر کشور موجب شده‌ است تا افرادی که به‌ دنبال راهی برای بازسازی کشور و اصلاح ارتباطات هستند، رویای تاسیس موسسه فرهنگی هنری را در سر بپرورانند. برای محقق شدن این رویا باید چند گام اساسی برداشته شود. ما در ادامه این مقاله در خصوص روال کلی برای اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره با شما صحبت خواهیم‌ کرد.

شرایط تاسیس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

تاسیس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

به‌ طور کلی تمامی ‌افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای تاسیس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره اقدام نمایند. افرادی که چنین موسساتی را تاسیس نمایند، می‌توانند برای اجرای انواع اهداف هنری و فرهنگی اقدام کنند.

همان‌طور که حتما می‌دانید، دامنه فرهنگ و هنر بسیار گسترده است و شاخه‌های زیادی را دربر می‌گیرد. افرادی که تمایل داشته‌ باشند تا به صورت متمرکز تنها بر روی یکی از شاخه‌های فرهنگ و هنر فعالیت کنند، باید برای اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری تک منظوره اقدام نمایند. اما افرادی که اهداف گسترده‌تری دارند و تمایل دارند تا در بخش‌های متنوع فرهنگ و هنر  فعالیت کنند، باید برای صدور مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره اقدام کنند.

به منظور تاسیس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس دریافت شود. از گام‌های اولیه اخذ مجوز موسسه فرهنگی و هنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرایط لازم برای ثبت موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

مدارک لازم جهت تاسیس موسسه چند منظوره به شرح ذیل می‌باشد:

  • باید حداقل 3 نفر به‌ عنوان هیئت مؤسس برای تأسیس موسسه فرهنگی و هنری چند منظوره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شوند.
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری برای تمامی اعضا
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی برای تمامی اعضا
  • حداقل 27 سال تمام سن برای تمامی اعضا
  • داشتن کارت پایان خدمت، برخورداری از امکانات کافی برای درخواست تاسیس مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره، داشتن صلاحیت علمی و تخصصی، داشتن تجربه و … از دیگر موارد اولیه و مهم برای اخذ مجوز به‌شمار می‌رود.

در مرحله بعدی ضرورت دارد تا اسناد و مدارک اعضا و هیئت مدیره تکمیل و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود. تکمیل فرم درخواست، تکمیل فرم مشخصات اعضا، ارائه کپی از شناسنامه و کارت پایان خدمت، ارائه  عکس پرسنلی و… از جمله این اسناد ضروری به‌شمار می‌رود.

نحوه اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

نحوه اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

برای اخذ این مجوز لازم است ابتدا به آدرس اینترنتی etehran.farhang.gov.ir مراجعه کنید.

پس از آن طبق مراحل زیر نوع مجوز خود یعنی دریافت مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره را انتخاب می‌کنید.

پس از اینکه وارد صفحه موردنظر شدید، طبق تصویر بر روی ثبت نام موسسات فرهنگی و هنری چند منظوره کلیک کنید.

پس از این مرحله، وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که در آن ذکر شده، پیش از هر اقدامی لازم است وارد درگاه ملی شوید و اقداماتی را جهت اخذ مجوز موردنظر انجام دهید. (طبق تصویر وارد درگاه ملی می‌شوید)

پس از اینکه وارد سایت درگاه ملی شدید، در قسمت جستجو باید عبارت نزدیک به مجوز خود را سرچ کنید.

در قسمت سرچ، عبارت فرهنگی و هنری را جستجو کنید و طبق تصویر، در قسمت مجوزهای پیشنهادی، تأسیس مؤسسه فرهنگی هنری را انتخاب کنید.

سپس وارد صفحه راهنمای دریافت تأسیس مؤسسه فرهنگی هنری می‌شوید. لطفا با دقت تمامی شرایط و مدارک موردنیاز را مطالعه کنید، پس از مطالعه برای درخواست مجوز طبق تصویر زیر عمل کنید.

برای درخواست مجوز خود، باید نوع شخصیت (حقوقی یا حقیقی) را تعیین کنید.

به طور مثال، اگر به عنوان فردی حقیقی درخواست مجوز دارید، طبق تصویر زیر اطلاعات اولیه همچون شماره تلفن و کد امنیتی را وارد کرده و درخواست رمز یکبار مصرف را ارسال می‌نمایید.

پس از این مرحله وارد حساب کاربری خود می‌شوید، سپس طبق تصویر باید دارا بودن شرایط را تایید و موارد خواسته‌ شده را وارد کنید. (برای ورود اطلاعاتی از قبیل کد رهگیری پرونده مالیاتی، راهنما و نحوه دریافت آن را مطالعه کنید)

درخواست اولیه شما ثبت می‌شود.

پس از طی مراحل بالا و ثبت کدپستی محل کسب و کار، مأمور پست محل طی 48 ساعت آینده برای احراز هویت شما حضور پیدا می‌کند.

پس از تایید مکان شما، پنل تخصصی کاربری شما باز می‌شود و باید اطلاعات شخصی را تکمیل و مدارک موردنیاز را بارگذاری کنید.


نمونه اساسنامه موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

مصوبه جلسه مورخ 27/6/75 شورای مشترک كمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی

به استناد «اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی» به ویژه‌ بندهای 2 و 3 و 4 و تبصره بند 3 از قسمت (ب) مصوبه مورخ 5/12/64 شورای عالی به منظور تحقق اهداف و اجرای وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 12/12/65 خصوصاً 16-17-19-22-23-24- ماده 2 قانون، ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها بدین شرح تصویب می‌شود:

فصل اول: كلیات و تعاریف

ماده 1– مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی، تشكیلاتی است كه با اهداف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی (بر طبق ماده 584 قانون تجارت و آیین‌نامه اصلاحی ثبت تشكیلات و موسسات غیرتجاری مصوب 1337) و بر اساس شرایط مندرج در این ضوابط به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی، افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشكیل می‌دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیت‌ها و انحلال آن‌ها را صادر می‌كند.

ماده 2 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر طبق مقررات و شرایط مندرج در این ضوابط پس از بررسی صلاحیت موسس یا موسسان و مدیر یا مدیران مسئول و با توجه به اهداف و موضوعات فرهنگی مندرج در اساسنامه آن‌ها كه مصادیق و قلمرو آن حسب مورد از سوی وزارتخانه مشخص خواهد شد، نسبت به صدور مجوز تأسیس تصمیم خواهد گرفت.

ماده 3 تأسیس مراكز فرهنگی اقلیت‌های دینی رسمی كشور در محدوده امور فرهنگی آن اقلیت نیز منوط به اخذ مجوز طبق این ضوابط است.

ماده 4 تأسیس مراكز فرهنگی موضوع این ضوابط از طرف سفارتخانه‌های كشورهای خارجی و سازمان‌های آزادی‌بخش یا اشخاص غیرایرانی با رعایت قوانین راجع به خارجیان مقیم ایران و تأیید وزارت امور خارجه طبق آیین‌نامه‌ای خواهید بود كه به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد.

ماده 5– اهداف فرهنگی مصرح در اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران الهام‌بخش فعالیت‌ها و هدف‌های پیش‌بینی‌شده در اساسنامه مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی است و این قبیل مراكز باید در اساسنامه تنظیمی به رعایت كامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی ملزم شوند و فعالیت آن‌ها منافاتی با مبانی فرهنگ عمومی نداشته باشد.

فصل دوم: شرایط موسسان و مدیر مسئول

ماده 6– موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشكیلات فرهنگی موضوع ماده 1 باید واجد این شرایط باشند:

1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2- نداشتن سوء پیشینه كیفری موثر به تأیید مراجع ذی‌ربط و برخورداری از حسن شهرت

3- محجور نبودن و عدم ورشكستگی به تقلب و تقصیر

4- دارا بودن 27 سال سن

5- انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه برگ معافیت دائم

6- داشتن امكانات كافی مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

7- داشتن مدرک كارشناسی یا معادل آن به تشخیص مراجع ذی‌ربط

8- صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب كافی متناسب با موضوع (برای تقاضای مراكز تک منظوره)

9- داشتن 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراكز فرهنگی چند منظوره (برای متقاضی مراكز چند منظوره)

ماده 7 كارگزاران نظام گذشته اعم از: نخست وزیران، وزیران، استانداران، امرای ارتش و شهربانی و ژاندارمری، روسای سازمان‌های دولتی، نمایندگان مجلسین، سفرا، فرمانداران، شهرداران، روسای انجمن‌های شهر و شهرستان تهران و مراكز استان‌ها، اعضای ساواک، روسای حزب رستاخیز در تهران و مراكز شهرستان‌ها و استان‌ها و وابستگان رژیم سابق كه در فاصله زمانی 15 خرداد 1342 تا 22 بهمن 1357 در آن مشاغل بوده و همچنین كسانی كه در این مدت از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون یا سخنرانی در اجتماعات، خدمتگزاران تبلیغاتی نظام گذشته بوده‌اند و همچنین توطئه‌گران و اقدام‌كنندگان علیه اسلام و جمهوری اسلامی ایران از تأسیس مراكز فرهنگی موضوع این ضوابط محرومند.

ماده 8 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصاحبه‌ها و بررسی‌های لازم و كافی ظرف مدت یک ماه درباره تأیید صلاحیت یا عدم پذیرش تقاضا اعلام نظر خواهد نمود و در صورت اعلام موافقت اصولی با تقاضا، موسس یا موسسان موظفند در مدت یك ماه از تاریخ اعلام نسبت به ارائه اساسنامه و تحقق شرایط مندرج در آن كه در این ضوابط به آن تصریح شده اقدام نمایند.

ماده 9 موسس یا موسسان در قبال سیاست‌های فرهنگی و خط‌مشی كلی و مدیر مسئول در قبال فعالیت‌ها و امور اجرایی مركز فرهنگی مسئولند و وظایف و مسئولیت‌های هر یك باید به تفكیک اساسنامه پیشنهادی منظور شود.

فصل سوم: شرایط و ضوابط مندرج در اساسنامه

ماده 10– اساسنامه مركز فرهنگی موضوع این آیین نامه باید واجد این نكات باشد:

1- ذكر اهداف فرهنگی و مصادیق فعالیت‌ها و انطباق آن‌ها با شرایط مندرج در این ضوابط و شیوه‌نامه‌های صادرشده در محدوده وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

2- ذكر نام و نوع فعالیت (غیرتجاری انتفاعی یا غیرانتفاعی) تابعیت و سرمایه و مدت فعالیت و التزامات قانونی مركز فرهنگی

3- اركان و تشكیلات مركز (موسس یا موسسان، هیأت مدیره و مدیر عامل یا مدیر مسئول، مجامع عمومی و نحوه تشكیل جلسات و رسمیت آن‌ها و نصاب مقرر برای تصمیم‌گیری با تعیین حدود و وظایف اختیارات و مسئولیت‌های هر یک به تفكیک)

4- سرمایه اولیه و منابع تأمین درآمد و دارایی و وضع امور مالی و محاسباتی و نحوه تقسیم سود (در مورد مراكز انتفاعی) یا تخصیص درآمدها (در مورد مراكز غیرانتفاعی) و چگونگی تأمین هزینه‌ها و زیان‌های احتمالی

5- چگونگی اداره و عضوپذیری مراكز فرهنگی در آینده

6- شرایط انحلال و تعیین سرنوشت اموال مركز فرهنگی پس از انحلال

7- سایر شرایط و ضوابط با توجه به ضوابط و اهداف فرهنگی و براساس مقررات حاكم بر موسسات غیرتجاری كه با مقاصد فرهنگی و در قلمرو یک یا چند فعالیت پیش‌بینی‌شده در ماده یک فعالیت می‌كنند.

تبصره 1 اساسنامه پیشنهادی متضمن موارد یاد شده در ماده 10 باید در دو نسخه تنظیم و به همراه صورت‌جلسات پس از امضا به تأئید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد.

تبصره 2– در انجمن‌های فرهنگی (ادبی، هنری) كه نوع فعالیت آن‌ها غیرانتفاعی است، تعداد موسسان نباید از 3 نفر كمتر باشد؛ ولی در موسسات فرهنگی كه در قلمرو یک فعالیت فرهنگی تأسیس می‌شوند، رعایت این شرط الزامی نیست و موسسات و مراكز فرهنگی كه در قلمرو دو فعالیت موضوع این ضوابط تأسیس می‌شوند، تعداد موسسان نباید از تعداد فعالیت‌های فرهنگی پیش‌بینی‌شده در اساسنامه آن‌ها كمتر باشد.

  فصل چهارم: نحوه بررسی تقاضای تأسیس و نظارت بر مراكز فرهنگی و چگونگی رسیدگی به تخلفات

ماده 11– به منظور بررسی تقاضاهای دریافتی و تحقیق و رسیدگی به صلاحیت متقاضیان و مدیران مسئول و صدور موافقت اصولی تأسیس مراكز فرهنگی و نظارت بر عملكرد آن‌ها و نیز رسیدگی به موارد تخلف و تعلیق یا لغو جواز صادرشده، هیأتی به تشخیص و تعیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متشكل از افراد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان «هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی» تشكیل می‌شود:

1- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وزیر (رئیس هیأت)

2- معاونان امور فرهنگی، هنری، مطبوعاتی، سینمایی و سمعی و بصری و پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

3- 3 نفر از صاحب‌نظران امور فرهنگی، هنری و سینمایی به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده 12– اعضای هیأت با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصوب می‌شوند و مدت عضویت افراد منتخب 2 سال و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده 13– جلسات هر 15 روز یكبار تشكیل خواهد شد؛ دعوت از اعضاء و تنظیم دستور جلسه و تهیه صورت جلسات و امور اجرایی هیأت نسبت به پذیرش تقاضاها و بررسی مدارک و طرح شكایات را دبیر هیأت كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سمت منصوب می‌كند، انجام خواهد داد و دبیرخانه هیأت به تعداد كافی كارمند دفتری و كارشناس امور حقوقی و فرهنگی خواهد داشت.

تبصره مصوبات با امضای رئیس هیأت ابلاغ می‌شود.

ماده 14– دبیر هیأت تقاضاهای دریافتی را پس از تكمیل مدارک در جلسات هیأت مطرح و نتایج را در صورت‌جلسات منعكس می‌كند و پس از امضای اعضاء و تصویب و تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیأت تصمیمات را ابلاغ خواهد كرد. پروانه فعالیت مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

ماده 15 به تخلف‌ها در هیأت رسیدگی می‌شود و در صورت اثبات تخلف، حسب مورد مجازات‌های اخطار شفاهی یا كتبی، تعلیق جواز یا تعطیل موقت مركز فرهنگی از 3 ماه تا یک سال، تعطیل دائم و لغو مجوز، اعمال و توسط دبیر هیأت ابلاغ خواهد شد.

تبصره– متقاضیانی كه صلاحیت‌شان از سوی هیأت تأئید نشده یا موسسات فرهنگی كه به علت ارتكاب تخلف به یكی از مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در ماده 16 (تعلیق و یا تعطیل موقت یا دائم مركز فرهنگی) محكوم می‌شوند، می‌توانند از تاریخ رویت تصمیم هیأت در مدت 20 روز اعتراض خود را با ذكر دلایل و ارائه مدارک به وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی تسلیم كنند. رأی وزیر در رد اعتراض یا قبول آن قطعی و لازم‌الاجرا است.

ماده 16 هرگاه عمل ارتكابی مركز فرهگی، عناوین تخلف و جرائم پیش‌بینی‌شده در قوانین مجازات اسلامی و سایر مقررات و قوانین جزایی كشوری را توأماً دارا باشد، پس از بررسی پرونده موضوع به مراجع صالح قضایی احاله و تا صدور حكم قطعی از فعالیت مركز فرهنگی جلوگیری خواهد شد.

ماده 17 مراجع انتظامی ذی‌صلاح مكلفند به تقاضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه فعالیت مراكز فرهنگی مذكور در موارد 15 و 16 بدون مجوز یا مراكزی كه جواز آن‌ها لغو شده جلوگیری كنند.

فصل پنجم: مقررات عمومی

ماده 18– هرگاه مدیر مسئول شرایط مندرج در ماده 8 را از دست بدهد یا استعفا دهد یا فوت شود، موسس یا هیأت موسسان موظفند موضوع را به دبیرخانه هیأت گزارش دهند و در مدت 2 ماه فرد واجد شرایطی را به هیأت معرفی كنند. در غیر این صورت هیأت می‌تواند جواز صادر شده را معلق یا لغو كند.

تبصره 1– تا زمانی كه صلاحیت مدیر مسئول جدید به تأیید نرسیده مسئولیت‌های او به عهده موسسان یا موسس خواهد بود.

تبصره 2 اعلام نظر هیأت مبنی بر تأیید یا رد مدیر جدید باید در مدت یک ماه از تاریخ معرفی مدیر مسئول جدید به مركز فرهنگی ذی‌ربط ابلاغ شود.

ماده 19– مراكز فرهنگی موظفند با به كارگیری نام‌ها و نشان‌های مناسبی كه مركز فرهنگی دیگری ثبت نكرده باشد، در تولیدات و انتشارات خود، نام مركز، شماره ثبت و مجوز تأسیس و نشانی مركز را در محل مناسبی درج كنند.

ماده 20 مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های در حال فعالیت و فاقد مجوز، موظفند از تاریخ تصویب این ضوابط در مدت 6 ماه وضع خود را با این مقررات تطبیق دهند و مدارک لازم را همراه اساسنامه جدید طبق ضوابط و شرایط مندرج در ماده 6 ارائه دهند و پس از تأئید و صدور مجوز جدید نسبت به ثبت آن اقدام كنند، در غیر این صورت با آن‌ها طبق ماده 17 رفتار خواهد شد.

تبصره موسساتی كه تا تصویب این ضوابط با نام‌ها و نشان‌های معینی فعالیت داشته اند، در ثبت اسامی و مشخصات خود اولویت دارند، مشروط بر اینكه طبق مفاد ماده 20 عمل كنند.

ماده 21– هر مركز فرهنگی باید دفاتر محاسباتی مهر و موم شده بر طبق قانون تهیه و مخارج و درآمدهای خود را در آن ثبت كند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر وقت لازم بداند می‌تواند دفاتر مالی مراكز فرهنگی را بازرسی كند.

ماده 22 مراكز فرهنگی پس از تأئید صلاحیت موسسان و مدیر مسئول و تصویب اساسنامه و صدور مجوز باید نسبت به ثبت آن بر طبق اساسنامه‌ای كه به تأئید هیأت رسیده اقدام و نسخه‌ای از اساسنامه ممهور به مهر اداره كل ثبت شركت‌ها و موسسات غیرتجاری را با ذكر شماره ثبت به دبیرخانه هیأت تسلیم كنند و سازمان ثبت نیز موظف است نسبت به ثبت مراكز فرهنگی موضوع این ضوابط بر طبق اساسنامه مورد تأئید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نماید.

تبصره 1– سازمان ثبت اسناد باید از ثبت مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودداری نماید.

تبصره 2 هرگاه پس از صدور مجوز در مدت 6 ماه نسبت به ثبت مراكز فرهنگی اقدامی نشود، مجوز مركز فرهنگی بی‌اعتبار می‌شود و با این قبیل مراكز ثبت نشده به عنوان فاقد مجوز برخورد قانونی خواهد شد.

ماده 23 آیین‌نامه و روش‌های اجرایی این ضوابط نسبت به چگونگی تحقیقات و بررسی صلاحیت متقاضیان و وظایف دبیرخانه و نحوه عمل هیأت، حسب مورد از سوی معاونت‌های ذی‌ربط تهیه و پس از تنقیح و تدوین در هیأت موضوع ماده 11 و تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی می‌شود.

ماده 24– وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مأمور اجرای این ضوابط و مقررات بوده و از تاریخ تصویب آن، مقررات مغایر ملغی است و درباره سایر مسائلی كه در این ضوابط پیش‌بینی‌نشده با توجه به وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح مندرج در قانون اهداف و وظایف این وزارتخانه مصوب 12/12/65 مجلس شورای اسلامی رفتار خواهد شد.

ماده 25 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند اجرای تمام یا قسمتی از این ضوابط را نسبت به مراكز فرهنگی كه در قلمرو یک فعالیت فرهنگی تأسیس می‌شوند، حسب مورد به معاونت‌های ذی‌ربط یا ادارات كل ستادی یا اجرایی در تهران یا مراكز استان‌ها محول و قسمتی از وظایف و اختیارات هیأت و دبیرخانه هیأت را به آن‌ها تفویض كند.

ماده 26 این ضوابط مشتمل بر 5 فصل و 26 ماده در جلسه مورخ 8/8/75 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تایید رسید و جایگزین ضوابط عام مصوب جلسات مورخ 22/1 و 13 و 20/2/1367 شورای مشترک كمیسیون‌های شورای عالی و مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه مورخ 7/8/70 شورای عالی درباره نحوه تشكیل و صدور مجوز تأسیس انجمن‌های فرهنگی (ادبی، هنری) شد و هر گونه تغییری در آن منوط به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 

شماره /2654:دش
تاریخ: 12/5/82

الحاق ماده واحد به مصوبه ((ضوابط تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها))

(مصوب جلسه 520 مورخ 10/4/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 520 مورخ 10/4/1382، موضوع الحاق ماده واحد به مصوبه ((ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها)) (مصوبه جلسه 385 مورخ 8/8/1375) را به این شرح تصویب کرد:

ماده واحد: مراکزی که بر اساس این ضوابط توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تاسیس شده‌اند و نوع فعالیت آن‌ها مشابه یکدیگر می‌باشد می‌توانند اقدام به تاسیس مجموعه تشکیلات مرکزی با عنوان اتحادیه، مجمع، جامعه، انجمن و سایر عناوین مشابه در سطح استانی، منطقه‌ای یا کشوری نموده و بر اساس ضوابط از هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مجوز فعالیت دریافت نمایند.

تبصره 1: تاسیس هر یک از تشکیلات موضوع این ماده با در خواست مشترک حداقل یک پنجم مراکز دارای شرایط عضویت در آن صورت پذیرد.

تبصره 2: نام تشکیلات بابد بیانگر حوزه جغرافیایی و خصوصیات مشترک اعضا باشد.

تبصره 3: تشکیلات موضوع این ماده مجاز به فعالیت اقتصادی غیرمرتبط با امو ر فرهنگی و هنری نمی‌باشند.

تبصره 4: هر گونه فعالیت سیاسی مراکز و یا تشکیلات مرکزی آن‌ها منوط به اخذ مجوز رسمی از کمیسیون احزاب وزارت کشور می‌باشد.

 

شماره 6416/ دش 23/12/1382

 

اصلاح بند 4 ماده 6 «ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن‌ها»

(مصوب جلسه 534 مورخ 5/12/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 534 مورخ 5/12/1382 اصلاحیه بند 4 ماده 6 ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن‌ها» (مصوب جلسه 383 مورخ 18/2/1382 شورای فرهنگ عمومی را به این شرح تصویب کرد:

بند 4: دارا بودن 27 سال سن.

آیین‌نامه اجرایی، ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها

به استناد ماده 23 ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب 8/8/75 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شیوه‌نامه «چگونگی دریافت و بررسی تقاضاها و مدارک و نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان و مدیران مسئول و صدور موافقت اصولی تأسیس و پروانه فعالیت مراكز و موسسات فرهنگی» به شرح زیر تصویب می‌شود:

  • مدارک لازم:

متقاضیان تأسیس (موسسان و مدیران مسئول) مراكز فرهنگی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی كه واجد شرایط پیش‌بینی‌شده در ضوابط و مقررات مصوب باشند، به ضمیمه درخواست كتبی خود، این مدارک را به ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تسلیم خواهند نمود:

  • تصویر شناسنامه (از تمام صفحات) یک نسخه
  • عكس 4*3 جدید 4 قطعه
  • تصویر گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا ارائه برگ معافیت دائم
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک كارشناسی یا بالاتر)
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه كیفری موثر
  • تكمیل پرسشنامه مشخصات انفرادی
  • تكمیل پرسشنامه درخواست تأسیس
  • اساسنامه پیشنهادی منضم به صورت‌جلسات انتخاب اركان اصلی موسسه در 3 نسخه

تبصره درخواست مراكز، موسسات و سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت بایستی با امضای بالاترین مقام اجرایی موسسه یا سازمان مربوطه ارائه شود و در مورد اشخاص حقوقی نماینده شخصیت حقوقی از سوی تصمیم گیرنده شخص حقوقی معرفی خواهد شد.

2- شرایط و ضوابط مندرج در اساسنامه پیشنهادی مراكز فرهنگی

الف ذكر اهداف فرهنگی و مصادیق فعالیت‌ها در محدوده وظایف هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی.

ب ذكر نام و نوع فعالیت (غیرتجاری: انتفاعی یا غیر انتفاعی)، تابعیت، سرمایه و مدت فعالیت و تصریح التزام آن‌ها به رعایت كامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی و تعیین مركز اصلی و نشانی دقیق موسسه یا مركز فرهنگی.

ج اركان و تشكیلات مركز ( موسس یا موسسان، هیأت مدیره و مدیر عامل یا مدیر مسئول، مجامع عمومی و نحوه تشكیل جلسات و رسمیت آن‌ها و حدنصاب مقرر برای تصمیم‌گیری با تعیین حدود وظایف و مسئولیت هر یک به تفكیک)

د سرمایه اولیه، منابع تأمین درآمد، دارایی، وضع امور مالی و محاسباتی و نحوه تقسیم سود (در مورد مراكز انتفاعی) یا تخصیص درآمدها (در مورد مراكز غیر انتفاعی) و چگونگی تأمین هزینه‌ها و زیان‌های احتمالی.

هـ چگونگی اداره و عضوپذیری در انجمن‌های فرهنگی، ادبی، هنری.

و –  شرایط انحلال و تعیین تكلیف اموال مراكز فرهنگی پس از انحلال.

ز – سایر شرایط با توجه به ضوابط و اهداف فرهنگی و بر اساس مقررات حاكم بر موسسات غیرتجاری كه با مقاصد فرهنگی و در قلمرو یک یا چند فعالیت پیش‌بینی‌شده در ماده یک ضوابط فعالیت می‌كنند.

تبصره – با توجه به قلمرو فعالیت مراكز و موسسات فرهنگی كه به تصویب هیأت می‌رسد، این گونه موسسات می‌توانند حسب مورد با تایید دبیرخانه هیأت و با رعایت ضوابط در راستای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و سمعی و بصری و مطبوعاتی و تبلیغاتی به ایجاد و برگزاری دوره‌های كوتاه مدت آزاد فرهنگی، هنری در زمینه‌های مختلف آموزشی از قبیل آموزش زبان، كامپیوتر و رشته‌های گوناگون فرهنگ و هنر و انجام مشاوره‌های فرهنگی و هنری و برگزاری آزمون‌های آزمایشی با اهداف كاربردی و توسعه و گسترش سطح فرهنگ و ارتقای دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر كشور اقدام نمایند.

3- چگونگی رسیدگی به تقاضاها

پس از تسلیم تقاضا و مدارک منضم به آن اقدامات لازم را اداره كل استان بدین شرح انجام خواهد داد:

  • بررسی مدارک و تطبیق تصاویر آن‌ها با اصل مدارک.
  • تحقیق درباره حسن شهرت و صلاحیت متقاضیان به طرق مقتضی.
  • رسیدگی و تحقیق درباره صلاحیت علمی و فرهنگی با تجارب كافی متناسب با موضوع فعالیت.
  • تحقیق درباره امكانات مركز فرهنگی از لحاظ محل فعالیت و امكانات مالی.
  • بررسی سوابق كار متقاضیان درباره امور فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغاتی.
  • ارزیابی توانایی متقاضیان برای اداره امور فرهنگی با اهداف و فعالیت‌های ارائه شده در اساسنامه پیشنهادی از طریق مصاحبه، تحقیق، بررسی مدارک و اعلام نظر صریح در این خصوص.
  • تكمیل پرونده با رعایت موارد یاد شده و ارسال آن به دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی.
  • چگونگی طرح پرونده در هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی
  • دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی پس از وصول پرونده و حصول اطمینان از كامل بودن آن به نوبت و با رعایت ضوابط قانونی (بررسی حقوقی) به مطرح كردن در هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی می‌پردازد و در صورت تائید و تصویب، برای متقاضیان تأسیس موافقت اصولی صادر و ابلاغ می‌كند.
  • موسسان موظفند در مدت یک ماه از تاریخ اعلام موافقت اصولی سه نسخه اساسنامه را كه با رعایت ضوابط و مقررات قانونی و نظریات ارائه شده، به امضای هیأت موسس رسیده و تصویب شده است، به دبیرخانه تسلیم نمایند و در مدت 6 ماه از تاریخ دریافت موافقت اصولی مركز فرهنگی را ثبت نمایند؛ در غیر این صورت مجوز صادر شده فاقد اعتبار تلقی می‌شود.
  • پروانه فعالیت مراكز فرهنگی پس از دریافت گزارش‌های فعالیت و بررسی عملكرد آن‌ها به طور موقت از سوی دبیر هیأت صادر و به مهر دبیرخانه ممهور خواهد شد و مدت اعتبار آن یک سال است.
  • درباره موسسات و مراكز فرهنگی كه در قلمرو یک فعالیت تأسیس می‌شوند، ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها پرونده‌های تكمیل شده را حسب مورد برای معاونت‌های ذی‌ربط (امور فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی) خواهند فرستاد و همزمان نسخه‌ای از اساسنامه و پرسشنامه تكمیل شده متقاضیان تأسیس را به دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی برای ضبط در سوابق ارسال می‌دارند.
  • پروانه دائم برای موسسات و مراكز فرهنگی كه اعتبار آن در هر 4 سال یكبار قابل تمدید است، پس از بررسی پرونده و عملكرد موسسه یا مركز فرهنگی و رعایت ضوابط و مقررات مربوط از سوی موسسه و رضایت از نحوه فعالیت‌ها و عدم تخلف و نبود شكایت از عملكرد آن پس از انجام بررسی‌های لازم در اداره بررسی عملكرد موسسات و مراكز فرهنگی، به امضای دبیر هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی صادر و به مهر دبیرخانه ممهور خواهد شد.
  • ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ضمن رعایت موارد یاد شده چنانچه نسبت به تشكیل موسسات و مراكز فرهنگی نیاز به اعلام نظر حقوقی و استعلام نظریه داشته باشند، برای دریافت پاسخ و هماهنگی مقتضی مراتب را به دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی منعكس خواهند نمود.

این آیین‌نامه پس از طرح در چهارمین جلسه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی، در تاریخ 29/11/1375 به تصویب رسید.

آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری

فصل اول: كلیات و تعاریف

ماده 1 به استناد ماده 23 «ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها» مصوب 8/8/1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور اعمال نظارت بر عملكرد  و ارزشیابی فعالیت مراكز فرهنگی و هنری موضوع مواد 1، 23 و 24 ضوابط و مقررات یاد شده «آیین نامه نظارت و ارزشیابی مراكز فرهنگی» به شرح زیر به تصویب می‌رسد.

ماده 2 در این آیین‌نامه اختصارات زیر در مقابل عبارات موردنظر در متن، عبارت است از:

  • ضوابط: ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب جلسه مورخ 8/8/75 شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • مراكز فرهنگی: مراكز، موسسات، كانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی
  • وزیر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • وزارت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هیأت: هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی
  • دبیرخانه: دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی
  • دبیر: دبیر هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی
  • اداره كل: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

ماده 3 نظارت در آیین‌نامه عبارت است از: كلیه اقداماتی كه به منظور اطلاع‌گیری، بررسی و تهیه گزارش از فعالیت و عملكرد مراكز فرهنگی و انطباق آن با ضوابط و سیاست‌های فرهنگی، قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت و نیز اجرای تصمیمات متخذه هیأت بر اساس مواد 11 و 15 ضوابط.

ماده 4 ارزشیابی در این آیین نامه عبارت است از: بررسی اطلاعات و گزارش‌های مربوط به فعالیت‌ها و عملكرد مراكز فرهنگی و اتخاذ تصمیم در خصوص تایید یا اصلاح و تكمیل سیاست‌ها و فعالیت‌های گزارش شده و نیز تصویب تشویق یا مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در ضوابط.

تبصره دستورالعمل ارزشیابی مراكز فرهنگی توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب هیأت می‌رسد.

فصل دوم: ضوابط نظارتی

ماده 5 در انجام امر نظارت موضوع این آیین‌نامه، محورهای زیر مدّنظر قرار می‌گیرند:

  • بررسی فعالیت‌های مراكز فرهنگی از جهت انطباق با سیاست‌های فرهنگی و خط مشی‌های مندرج در اساسنامه موضوع ماده 9 ضوابط
  • بررسی میزان رعایت قوانین و مقررات و ضوابط ناظر بر فعالیت‌های فرهنگی موضوع ماده 5 ضوابط
  • بررسی دفاتر محاسباتی و مهر و موم شده بر طبق قانون و نیز دفاتر و اسناد و مدارک مالی مراكز فرهنگی موضوع ماده 21 ضوابط
  • بررسی مدارک و اسناد مركز از نظر اجرای تكالیف مندرج در ماده 22 ضوابط
  • بررسی مدارک و اسناد درخصوص انطباق با شرایط موضوع ماده 20 ضوابط
  • بررسی تكالیف مندرج در ماده 19 ضوابط در خصوص درج نام كامل مركز، شماره ثبت و مجوز تأسیس و نشانی مركز در محل مناسب روی تولیدات و انتشارات
  • بررسی تكالیف مراكز فرهنگی در خصوص فوت یا استعفای مدیر مسئول موضوع ماده 18 ضوابط

ماده 6 نظارت و ارزشیابی موضوع این آیین‌نامه به طور عام بر فعالیت‌ها و عملكرد مراكز فرهنگی اعمال می‌شود و نظارت حوزه‌های تخصصی وزارتخانه در زمینه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، سینمایی و امور هنری را دربر نمی‌گیرد. نظارت‌ها و ارزشیابی‌های خاص مربوط به فعالیت‌های فرهنگی یاد شده بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه توسط مراجع پیش‌بینی‌شده به طور مستقل انجام می‌شود و در موارد فعالیت‌هایی كه در حوزه فعالیت‌های معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته نیست، به طور خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ماده 7 دبیرخانه و اداره‌های كل موظف هستند در زمان ارائه مجوز فعالیت به مراكز فرهنگی، كلیه ضوابط و مقررات نظارتی و روش‌های بررسی و اطلاع‌گیری و اعزام كاشناسان را به اطلاع آنان برساند.

تبصره: دبیرخانه موظف است تغییرات و اصلاحات احتمالی ضوابط و دستورالعمل‌ها را به صورت كتبی و یا آگهی در جراید به اطلاع مراكز فرهنگی برساند.

ماده 8 روش‌های بررسی و تهیه اطلاعات در اجرای این آیین‌نامه به شرح زیر است:

الف _ بررسی و مطالعه عام و سراسری درخصوص مراكز فرهنگی

ب _ بررسی و مطالعه ویژه و یا انتخابی

ج _ جمع‌آوری اطلاعات از طریق مكاتبه

د _ اعزام هیأت‌های بازرسی و كارشناسی و انجام مصاحبه و اخذ مدارک و اسناد

تبصره : همه انواع روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و مطالعه می‌تواند به صورت ادواری یا موردی صورت گیرد.

فصل سوم: اركان و ساختار

ماده 9– اركان سازمان نظارتی این آیین‌نامه عبارتند از: هیأت، دبیرخانه، اداره‌های كل.

ماده 10 در اجرای این آیین‌نامه اداره‌های كل موظف هستند:

  • با اعزام كارشناس یا كارشناسان نسبت به مطالعه و بررسی، انجام مصاحبه، تهیه گزارش، اخذ اسناد و مدارک از وضع مراكز فرهنگی و فعالیت‌ها و عملكرد آن‌ها به صورت منظم و ادواری و نیز به صورت موردی اقدام كنند.
  • تحقیق و بررسی و تهیه گزارش از وضع مراكز فرهنگی بر اساس درخواست دبیرخانه و یا دریافت شكایت شاكیان دولتی و غیردولتی كه در جهت تایید صحت و یا رد اطلاعات واصله انجام می‌گیرد.
  • یک نسخه از گزارش بررسی‌ها را به همراه مدارک و مستندات مربوطه و نیز گزارش تحقیقات و مطالعات آماری جاری خود را به دبیرخانه ارسال كنند.
  • حسب مورد بر اساس تصمیمات هیأت كه توسط دبیرخانه ابلاغ می‌شود، اقدام لازم را انجام دهند (ابلاغ حكم به مركز فرهنگی و عنداللزوم به مراجع انتظامی و قضایی) و نسخه‌ای از اقدامات را به دبیرخانه ارسال كنند.
  • اعتراضات مراكز فرهنگی نسبت به تصمیمات هیأت را اخذ و بلافاصله برای دبیرخانه ارسال كنند.

ماده 11 در اجرای این آیین‌نامه دبیرخانه موظف است:

  • پس از تصویب و ابلاغ تأسیس مراكز فرهنگی مراتب را به اداره كل ذی‌ربط اطلاع دهد.
  • دستورالعمل‌ها و كاربرگ‌های لازم و در صورت نیاز برنامه زمان‌بندی نظارت و بررسی را برای اداره‌های كل ارسال كنند.
  • گزارش‌های نظارتی و بررسی رسیده را برای بحث و تصمیم‌گیری حسب مورد در جلسه هیأت مطرح كند.
  • نتایج اقدامات دبیرخانه و مصوبات هیأت در خصوص گزارش‌های نظارت و بررسی را برای اطلاع و اقدام به اداره‌های كل ارسال كند.
  • به شكایات از مراكز فرهنگی رسیدگی نماید و در صورت لزوم به اداره‌های كل برای بررسی و تهیه گزارش ارسال كند.
  • اعتراض مراكز فرهنگی نسبت به تصمیمات هیأت را رسیدگی و گزارش تكمیلی را تهیه و مجدداً در جریان اقدام قرار دهد.
  • دستورالعمل‌ها و روش‌های نظارت و ارزشیابی مراكز فرهنگی را پس از تصویب و ابلاع مجوز تأسیس به اطلاع مراكز از طریق اداره‌های كل و یا رأساً برساند.

ماده 12 در اجرای این آیین‌نامه، هیأت پس از بررسی گزارش دریافتی از دبیرخانه، تصمیمات لازم را براساس مفاد مواد 11 و 15 (اخطار شفاهی، اخطار كتبی، تعلیق جواز و تعطیل موقت مركز به مدت 3 ماه تا یک سال، لغو جواز و تعطیل دائمی مركز) حسب مورد اتخاذ و برای اجرا به دبیرخانه ابلاغ می‌نماید. همچنین پس از استماع اعتراض هر شخص حقیقی و یا حقوقی ذی‌نفع، نسبت به بررسی مجدد تصمیمات گذشته اقدام و تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود.

ماده 13 در اجرای این آیین‌نامه اداره‌های كل و دبیرخانه موظف هستند امكانات و نیروی انسانی لازم برای انجام مأموریت‌های محوله را تأمین كنند.

فصل چهارم: سایر موارد

ماده 14 مراكز فرهنگی موظف هستند در اجرای امر نظارت و ارزشیابی با كارشناسان اعزامی همكاری و اطلاعات لازم را به همراه مدارک و مستندات مربوطه در اختیار آنان قرار دهند.

ماده 15 در صورت درخواست اطلاعات به صورت كتبی، مراكز فرهنگی موظف هستند ظرف مدت 15 روز اطلاعات، گزارش‌ها و مدارک موردنظر را حسب مورد به اداره‌های كل و یا دبیرخانه ارسال كنند.

ماده 16 مراكز فرهنگی موظفند موارد زیر را ظرف 15 روز به اداره‌های كل استان ذی‌ربط اعلام نمایند:

گزارش تغییر و یا اصلاح اساسنامه

گزارش تغییر، استعفاء و یا فوت مدیرمسئول، موسس و یا موسسان (بدیهی است در صورتی كه به هر دلیلی از جمله محكومیت و یا حجر موسس یا موسسان و مدیر مسئول كه قادر به ادامه همكاری و عضویت و انجام وظیفه در مركز نباشد، سایر اعضاء و یا مدیران و یا اشخاص ذی‌نفع موظفند مراتب را به اداره‌های كل اطلاع دهند).

تغییر محل و نشانی محل استقرار موسسه و شعبه‌های آن.

ماده 17 مراكز فرهنگی موظف هستند تابلوی مناسبی كه نشان‌دهنده عنوان كامل و شماره ثبت مركز در اداره كل ثبت شركت‌ها است، در محل كار خود نصب كنند.

ماده 18 كلیه گزارش‌های رسمی، ابلاغیه‌ها، كارت شناسایی و معرفی‌نامه‌های كارشناسان حسب مورد توسط مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ذی‌ربط امضاء می‌شود. همچنین ابلاغ تصمیمات هیأت، معرفی‌نامه‌ها، كارت شناسایی كارشناسان اعزامی از سوی دبیرخانه و ارسال دستورالعمل‌ها، درخواست اطلاعات، مدارک و مستندات از اداره‌های كل و یا از مراكز فرهنگی با امضای دبیر هیأت انجام می‌شود.

ماده 19 دستورالعمل‌های لازم در خصوص نحوه ارزشیابی و تشویق مراكز فرهنگی توسط دبیرخانه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده 20 این آیین‌نامه در 4 فصل، 20 ماده و 2 تبصره در تاریخ 15/5/1380 به تصویب هیأت و تأیید وزیر رسید و از آن تاریخ قابل اجراست. 

موضوع آئین‌نامه اجرائی تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی، “خارجیان مقیم ایران” ماده 4 ضوابط مصوب 8/8/75 شورای عالی انقلاب فرهنگی

استناد ماده 4 ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب جلسه مورخ 8/5/78 رای عالی انقلاب فرهنگی، آئین‌نامه نحوه پذیرش و بررسی تقاضاها و مدارک و چگونگی رسیدگی به صلاحیت متقاضیان تاسیس موسسات و مرکز یاد شده که از سوی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی خارج از روابط دیپلماتیک معرفی می‌شوند و سازمان‌های آزادی‌بخش یا اشخاص ایرانی با تابعیت خارجی درخواست صدور مجوز می‌شود به شرح زیر تصویب گردید.

1: تشکیل و تأسیس موسسات مذکور در ماده یک ضوابط توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که اقامت آن‌ها بر اساس قوانین راجع به تابعیت خارجیان در ایران از سوی وزارت امور خارجه و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران مجاز شناخته شده و کارت اقامت معتبر یا تائیدیه از وزارتخانه یاد شده داشته باشند بلامانع است.

تبصره – وزارت امور خارجه و وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مرجع تایید اقامت قانونی متقاضیان و وزارت اطلاعات مرجع برای بررسی صلاحیت متقاضیان می‌باشد.

2: متقاضیان تاسیس (موسسات و مدیران مسئول) مراکز فرهنگی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که واجد شرایط پیش‌بینی‌شده در ضوابط مقررات مصوب باشند بایستی بدواً درخواست کتبی خود را که متضمن خلاصه‌ای از اهداف و موضوع فعالیت و برنامه‌های موردنظر است با ذکر چگونگی اشتغال و نشانه کامل خود تسلیم دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایند.

تبصره – در خواست واصله از سوی مراکز، موسسات و سازمان‌های حقوقی خارجی می‌بایستی منضم به نسخه‌ای از اساسنامه ثبت شده موسسه یا تاییدیه رسمی که مورد تایید قوه قضائیه و مقامات مندرج در تبصره ذیل ماده 1 باشد با امضای بالاترین مقام مسئول شخصیت حقوقی به دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ارائه گردد.

ماده 3: دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی پس از اخذ تقاضا بدوا مراتب را از مراجع ذیربط (تبصره ماده یک) استعلام خواهد نمود و پس از وصول پاسخ مدارک لازم را از متقاضی دریافت خواهند نمود.

ماده 4: موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی موردتقاضای (موضوع ماده یک آیین‌نامه) باید واجد شرایط زیر باشند:

1- داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری

2-  صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب کافی متناسب با موضوع فعالیت

3-  داشتن 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی داخل یا خارج از کشور

4- داشتن امکان کافی مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

5-  دارا بودن 25 سال سن و متاهل بودن

6- محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر حسب اعلام مراجع ذی‌صلاح کشور متبوع و تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران

7- نداشتن سوی پیشینه کیفری و موارد آن، برخورداری از حسن شهرت حسب اعلام مقامات ذی‌صلاح کشور متبوعه و تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران

8-  داشتن جواز اقامت یا تائیدیه از سوی مراجعه مذکور در تبصره ماده یک آئین‌نامه با قید تأیید صلاحیت متقاضی یا متقاضیان و مدت فعالیت موسسه

تبصره – کلیه متقاضیان باید از سوی قوه قضائیه مبنی بر نداشتن سو پیشینه کیفری در ایران مورد تایید قرار گیرند.

ماده 5: مراکز فرهنگی موضوع آئین‌نامه بایستی پس از تایید صلاحیت و صدور موافقت اصولی ازطرف هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مدارک لازمه را مبنی بر دارا بدون شرایط مذکور در ماده 4 به ضمیمه سه نسخه اساسنامه و صورت‌جلسات انتخاب ارکان اصلی موسسه، به دبیرخانه ارائه نمایند و در اساسنامه تسلیمی صریحاً به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی ملتزم شوند و فعالیت آن‌ها باید با رعایت شئونات جمهوری اسلامی ایران بودن و مغایرتی با مصالح عمومی و مبانی فرهنگ عمومی نداشته باشد.

تبصره 1: موسسات و مراکز یاد شده صرفا به منظور آشنا ساختن ایرانیان با زبان و فرهنگ و هنر آن کشور معرفی مظاهر و علائق مشترک فرهنگی اتباع دو کشور با تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران را تاسیس می‌شوند.

تبصره 2: در صورتی که اساسنامه و صورت‌جلسات به یکی از زبان‌های خارجی نوشته شده باشد ترجمه رسمی آن در سه نسخه بایستی ضمیمه شود.

ماده 6 – پس از تکمیل پرونده و تایید مدارک تسلیمی و صدور مجوز، موسسه یا مرکز فرهنگی بایستی با رعایت مقررات در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت برسد و نسخه‌ای از اساسنامه ثبت شده ممهور به مهر اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به دبیرخانه فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران صرفا از طریق این‌گونه مراکز فرهنگی رسمی ثبت شده ممکن خواهد بود.

ماده 7: نظارت بر فعالیت اینگونه مراکز بر اساس آئین‌نامه نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات فرهنگی که به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است خواهد بود.

ماده 8: اشتغال کارکنان خارجی و ایرانی در این‌گونه مراکز بر اساس قوانین و مقررات اشتغال اتباع بیگانه و قانون کار جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررات مربوطه خواهد بود.

ماده 9: سایر مواردی که در این آئین‌نامه پیش‌بینی‌نشده بر طبق ضوابط و مقررات تاسیس موسسات و مراکز فرهنگی مصوب 8/8/75 شورای علی انقلاب فرهنگی و با رعایت قوانین و مقررات راجع به خارجیان مقیم ایران رفتار خواهد شد.

این آئین‌نامه که در 7 ماده و 5 تبصره در جلسه مورخ 28/11/75 هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است و هر گونه تغییر مجدد در آن موکول به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

شماره 7581/ ت 26051 ه 29/3/1381

وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی-وزارت امور خارجه

هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/3/1381 بنا به پیشنهاد شماره 32397/1 مورخ 22/11/1380 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه اجرائی تأسیس مراکز ‏انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرائی تأسیس مراکز ‏انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران

ماده 1: مجوز تاسیس مراکز و موسسات فرهنگی و هنری برای اشخاص حقوقی یا حقیقی موضوع ماده (4) ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب 1375 شورای انقلاب فرهنگی با رعایت مقررات این آیین‌نامه صادر خواهد شد.

ماده 2: مراکز و موسسات یادشده صرفا به منظور آشنا ساختن ایرانیان با زبان و فرهنگ و هنر آن کشور و معرفی مظاهر و علائق مشترک فرهنگی اتباع دو کشور در حوزه تمرکز تحقیقات پیرامون مطالعات مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران با تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نمایند.

ماده 3: تشکیل و تاسیس مراکز و موسسات مذکور در ماده یک توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که اقامت آن‌ها بر اساس قوانین اقامت خارجیان در ایران از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور مجاز شناخته شده و کارت اقامت معتبر یا تائیدیه از سوی وزارتخانه‌های یاد شده داشته باشند، مشروط به عمل متقابل بلامانع است.

تبصره – وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور حسب مورد مرجع تائید مصلحت سیاسی و اقامت قانونی متقاضیان و وزارت اطلاعات مرجع بررسی صلاحیت متقاضیان می‌باشند.

ماده 4: متقاضیان تاسیس اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که واجد شرایط پیش‌بینی‌شده در ضوابط و مقررات مصوب باشند، بایستی درخواست کتبی خود را که متضمن خلاصه‌ای از اهداف و موضوع فعالیت و برنامه‌های موردنظر است با ذکر چگونگی اشتغال و نشانی کامل خود تسلیم دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایند.

تبصره – درخواست واصل شده از سوی مراکز، موسسات و سازمان‌های خارجی می‌بایستی منضم به نسخه‌ای از اساسنامه ثبت شده موسسه یاد شده باشد که صحت آن به تائید وزارت امور خارجه رسیده است.

ماده 5: دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی پس از اخذ تقاضا، مراتب را از مراجع ذی ربط (مندرج در تبصره ذیل ماده 3) استعلام می کند و پس از وصول پاسخ، مدارک لازم را از متقاضی یا متقاضیان دریافت خواهد کرد.

ماده 6: موسس یا موسسان و مدیر مسئول تشکیلات فرهنگی مورد تقاضا باید واجد شرایط زیر باشند:

1: داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم تحقیقات و فناوری حسب مورد.

2: صلاحیت علمی، فرهنگی، هنری و تخصصی یا تجربه کافی متناسب با موضوع فعالیت.

3: داشتن 6 ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی داخل یا خارج از کشور

4: داشتن امکانات کافی مناسب با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

5: دارا بودن 25 سال سن و متاهل بودن

6: محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر حسب اعلام مراجع ذی‌صلاح کشور متبوع و تائید سفارت جمهوری اسلامی ایران

8: داشتن جواز اقامت یا تائیدیه از سوی مراجع مذکور در تبصره ماده یک آیین‌نامه با قید تائید صلاحیت متقاضی یا متقاضیان و مدت فعالیت موسسه

ماده 7: مراکز فرهنگی موضوع آیین‌نامه بایستی پس از تائید صلاحیت و صدور موافقت اصولی از طرف هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مدارک لازم مبنی بر دارا بودن شرایط مذکور در ماده 5 را به ضمیمه 3 نسخه اساسنامه و صورت‌جلسات انتخاب ارکان اصلی موسسه به دبیرخانه ارایه نمایند. مراکز یاد شده موظفند در اساسنامه تسلیمی الزام خود را به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی موجود اعلام نمایند و فعالیت آن‌ها منطبق با شئونات جمهوری اسلامی ایران و مغایر با مصالح عمومی و مبانی فرهنگ عمومی نباشد.

تبصره – در صورتی که اساسنامه و صورت‌جلسات به یکی از زبان‌های خارجی نوشته شده باشد، ترجمه رسمی آن در 3 نسخه بایستی ضمیمه شود.

ماده 8: پس از تکمیل پرونده و تائید مدارک تسلیمی و صدور مجوز، موسسه یا مرکز فرهنگی بایستی با رعایت مقررات در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت برسد و نسخه‌ای از اساسنامه ثبت شده مهر شده به مهر اداره کل مذکور به دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تسلیم شود و از تاریخ ثبت فعالیت موسسه یا مرکز فرهنگی مجاز شناخته می‌شود و اقدام به هر گونه فعالیت فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران صرفا از طریق این گونه مراکز فرهنگی رسمی ثبت شده ممکن خواهد بود.

ماده 9: نظارت بر فعالیت این گونه مراکز بر اساس آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات فرهنگی که به تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است، خواهد بود.

ماده 10: اشتغال کارکنان خارجی و ایرانی در این گونه مراکز براساس قوانین و مقررات اشتغال اتباع بیگانه و قانون کار جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررات مربوط خواهد بود.

موضوعات پیشنهادی فعالیت‌های فرهنگی، هنری جهت انتخاب و درج در اساسنامه

بخش اول : فعالیت‌های عمومی

1-  گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه (غیررسمی) متون و كتاب به زبان‌های خارجی و یا بالعكس

2- حروف‌چینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه‌آرایی كتاب و نشریه

3-  برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد كتاب و نشریه

4- مشاركت در برگزاری همایش و سمینار و همكاری در برپایی نمایشگاه و جشنواره‌های فرهنگی هنری

5- انجام مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیت‌های موسسه و اجرای طرح‌های پژوهشی

6- گردآوری و تدوین مجموعه‌های مستند درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران و سایر كشورها

7- طراحی و اجرای نظام‌های اطلاع‌رسانی، طراحی سایت، بانکهای اطلاعاتی و یا ایجاد كتابخانه برای سازمان‌ها و موسسات در زمینه‌های فرهنگی هنری، علوم قرآنی و معارف اسلامی

8- گردآوری، تنظیم، تدوین و انتشار نمایه‌نامه و فهرست‌های موضوعی در زمینه‌های گوناگون

9- عرضه و مبادله محصولات فرهنگی هنری دارای مجوز از قبیل: كتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری، سی دی، فیلم‌های ویدئویی و اقلام رایانه‌ای مجاز به ویژه در زمینه‌های معارف اسلامی و ادبیات فارسی

10- برگزاری نشست‌های فرهنگی، ادبی، شعر و شاعران

11- ارائه خدمات پیمان مدیریت برای اجرای پروژه‌های فرهنگی هنری

بخش دوم: فعالیت‌های خاص

الف- فعالیت‌های فرهنگی:

1- انجام فعالیت‌های انتشاراتی به‌ منظور انتشار كتاب (با اخذ مجوز لازم)

2- تهیه و توزیع كتاب در داخل و خارج از كشور

3- تأسیس و تجهیز مراكز چاپ و نشر

4-  برگزاری نمایشگاه‌های كتاب (عمومی و موضوعی)

ب- فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری:

1- تهیه فیلم‌های تلویزیونی، ویدئویی، انیمیشن و رایانه‌ای بلند و كوتاه اعم از داستانی، مستند، آموزشی، صنعتی و تاریخی متناسب با اهداف موسسه و مطابق با ضوابط مربوطه.

ج- فعالیت‌های مطبوعاتی و تبلیغاتی:

1- انتشار نشریات تخصصی، ویژه‌نامه و نشریه داخلی

2- تأسیس خبرگزاری در زمینه‌های عمومی و یا تخصصی

3- مشاوره در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و روابط عمومی

4- تأسیس دفاتر نمایندگی‌های مطبوعاتی و سایر رسانه‌ها

5- قبول نمایندگی و یا تأسیس دفاتر جهت توزیع نشریات و یا ایجاد فروشگاه برای عرضه مستقیم مطبوعات

6- طراحی و برگزاری نمایشگاه‌های مطبوعاتی عمومی و یا تخصصی

7- تأسیس دفتر خدمات‌رسانی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

د- فعالیت‌های هنری:

1- تأسیس نگارخانه و یا برگزاری نمایشگاه‌های هنری

2- برگزاری جشنواره‌های هنری

3- برگزاری هنرهای نمایشی

4- تأسیس مركز تهیه و تكثیر آثار صوتی و شنیداری

5- تأسیس استودیوهای صدابرداری

6- اعزام گروه‌های هنری و یا دعوت از آنان برای اجرای مراسم

ه- فعالیت‌های آموزشی:

طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی فرهنگی و هنری در حوزه‌های:

الف- هنرهای تجسمی: نقاشی (پرتره- اجرای روی سطوح بزرگ مانند دیوار ساختمان)، طراحی، حجم‌سازی، گرافیک، نگارگری، خوشنویسی، عكاسی، گرافیک كامپیوتر، چهره‌سازی

ب- هنرهای نمایشی در انواع: عروسكی، كمدی و طنز، آئینی و مذهبی، تله تئاتر و نمایش ویژه گروه‌های خاص (دانشجویی- بانوان و…)، كارگردانی، بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، طراحی صحنه، نورپردازی، صدابرداری، چهره‌آرایی، طراحی لباس، گریم و چهره‌پردازی، قرآنی، نهج‌البلاغه، معارف اسلامی، لیتوگرافی، سفالگری، كتابداری، هنرهای دستی، فیلمسازی، تدوین، فیلمنامه‌نویسی، نورپردازی، چهره‌سازی، روزنامه‌نگاری، خبرنگاری، طراحی دكوراسیون، ویراستاری، روابط عمومی، طراحی و صفحه‌آرایی كتاب و نشریات، چاپ و صحافی، فیلمبرداری، داستان‌نویسی، بررسی و نقدكتاب و…

نكات قابل ملاحظه در زمینه انتخاب زمینه‌های فعالیت:

  • حداكثر امكان موضوع فعالیت‌های انتخابی تا 10 مورد می‌باشد.
  • موضوع فعالیت‌های انتخاب‌شده در بخش دوم در زمینه «فعالیت‌های خاص » می‌بایست به شرط داشتن تجربه و سوابق كاری موثر و یا داشتن رشته تحصیلی مرتبط با موضوع درخواستی انتخاب گردد.
  • موسسه پس از اخذ مجوز لازم فعالیت‌های خاص مصوب از مراجع مربوطه و با رعایت ضوابط و مقررات هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مجاز به انجام فعالیت‌های مذبور می‌باشد.

مدارک لازم جهت تكمیل و ارائه:

1- تقاضای تأسیس با ذكر دلایل توجیهی و اعلام اهداف و زمینه اصلی فعالیت

2- تصویر تمام صفحات شناسنامه (یک نسخه)

3- تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک كارشناسی یا بالاتر)

4- تصویر گواهی انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه برگ معافیت دائم (در مورد مشمولان)

5- اصل گواهی عدم سوء پیشینه كیفری موثر

6- عكس 4×3 جدید (4 قطعه) (با درج نام و نام خانوادگی در پشت كلیه عكس‌ها)

7- اساسنامه (1 نسخه) به انضمام صورت‌جلسات انتخاب اركان اصلی

8- تكمیل پرسش‌نامه‌های “درخواست تأسیس” و “مشخصات انفرادی”

9- ارائه سوابق فعالیت‌های فرهنگی هنری (متناسب با زمینه فعالیت‌های درخواستی)

شرایط و مدارک مورد نیاز اعضای هیأت موسس و مدیر مسئول

ردیف شرایط مدارک مورد نیاز
1 تابعیت جمهوری اسلامی تقاضای تأسیس با ذكر دلایل توجیهی و  اعلام اهداف و زمینه اصلی فعالیت
2 دارا بودن حداقل 27 سال تصویر تمام صفحات شناسنامه (یک نسخه)
3 داشتن مدرک كارشناسی یا معادل آن به تشخیص  مراجع ذی‌ربط تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن (مدرک كارشناسی یا بالاتر)
4 انجام خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت دائم تصویر گواهی انجام خدمت وظیفه عمومی و یا ارائه برگ معافیت دائم (در مورد مشمولان)
5 نداشتن سوء پیشینه كیفری موثر و  برخورداری از حسن شهرت اصل گواهی عدم سوء پیشینه كیفری موثر
6 محجور نبودن و عدم ورشكستگی به تقلب و تقصیر عكس 4×3 جدید (4 قطعه) (با درج نام و نام خانوادگی در پشت كلیه عكس‌ها)
7 داشتن امكانات كافی مناسب به تشخیص وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی اساسنامه (1 نسخه) به انضمام صورت‌جلسات انتخاب اركان اصلی
8 صلاحیت علمی و تخصصی یا تجارب كافی متناسب با موضوع فعالیت (برای تقاضای مراكز تک منظوره) تكمیل پرسش‌نامه‌های «درخواست تأسیس» و «مشخصات انفرادی»
9 داشتن سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراكز فرهنگی چند منظوره (برای متقاضی مراكز چند منظوره) ارائه سوابق فعالیت‌های فرهنگی هنری (متناسب با زمینه فعالیت‌های درخواستی)

 

شایان ذكر است كلیه فتوكپی‌های مدارک از قبیل: شناسنامه، كارت پایان خدمت و… باید از كاغذ A5 كوچکتر نبوده و فتوكپی مدارک تحصیلی از یک صفحه كاغذ A4 بزرگتر نباشد و تمامی آن‌ها با اصل مطابقت داده شده و توسط گیرنده مدارک عبارت یا مهر «رونوشت (یا تصویر) برابر اصل است» بر روی آن‌ها زده و امضاء شود.

منبع: سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 


سوالات متداول تاسیس و یا اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

به سوالات متداول شما در زمینه اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره پاسخ داده‌ایم:

1- آیا واگذاری مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره امکان‌پذیر است؟

خیر، واگذاری مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره ممنوع و غیرقانونی بوده و ابطال پروانه متخلفین را به همراه خواهد داشت.

2- آیا خرید مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره امکان‌پذیر است؟

خیر، خرید مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود.

3- آیا فروش مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره امکان‌پذیر است؟

خیر، فروش مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره غیرقانونی و ممنوع می‌باشد.

4- آیا امکان ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره به‌صورت تک نفره وجود دارد؟

صدور مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره به صورت حقوقی و با حداقل سه نفر موسس امکان‌پذیر می‌باشد.

5- زمان تقریبی برای صدور مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره چه مدت است؟

برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

6- هزینه‌های لازم جهت تاسیس موسسه فرهنگی چند منظوره چقدر است؟

برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

7- مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره از چه سازمان‌هایی باید اخذ گردد؟

مرجع صدور این مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

8- اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره به کدامیک از حالت‌های حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است؟

صدور مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره به صورت حقوقی می‌باشد.

9- موسسه فرهنگی هنری تک منظوره با موسسه فرهنگی هنری چند منظوره چه تفاوتی دارد؟

برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

10- قیمت مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره چقدر می‌باشد؟

خرید، فروش و واگذاری مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.

اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره

اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره با موسسه مشاورین اندیشه آسیا

به‌ منظور اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره باید راه پرپیچ‌وخمی طی شود. در واقع با تعیین حیطه فعالیتی مؤسسه فرهنگی و هنری، باید مسیرهای جداگانه‌ای طی شود. بدون‌شک برای اینکه بتوان این مسیر را به‌ آسانی طی کرد و با سرعت بیشتری به نتیجه رسید، به نظرات کارشناسی افراد کاربلد نیاز خواهد بود.

موسسه مشاورین اندیشه آسیا با در اختیار داشتن کارشناسانی متبحر، آماده کمک به افراد علاقمند به تاسیس موسسه فرهنگی هنری می‌باشد. در واقع کارشناسان این مجموعه به خوبی مسیری که باید برای اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری طی شود را می‌شناسند و می‌توانند در تسریع این مسیر دستیار ویژه شما باشند.

مؤسسه مشاورین اندیشه آسیا از تجربه کافی برای انجام پروژه‌های شما برخوردار است و در مدت زمانی کوتاه و پیش‌بینی‌شده، پروژه‌های کارفرمایان را با موفقیت به‌ اتمام می‌رساند. نکته مهم دیگر اینکه، مجموعه اندیشه آسیا پس از اخذ مجوز شما را تنها نخواهد گذاشت و در ادامه راه برای کسب موفقیت‌های روزافزون، جذب مشتریان جدید و حل مسائل و مشکلات کاری با شما همراه خواهد بود.

در صورتی که سوالی در خصوص اخذ مجوز مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره دارید و یا می‌خواهید با سایر خدمات موسسه مشاورین اندیشه آسیا آشنا شوید، با شماره تلفن 88906532-021 تماس حاصل فرمایید و از نظر کارشناسان مجموعه بهره‌مند شوید.

26 پاسخ به “اخذ مجوز موسسه فرهنگی هنری چند منظوره”

  1. نادری گفت:

    درود
    بنده قصد تاسیس اموزشکاه نقاشی دارم؛ سوالم اینه که اگر بخواهم نقاشی با ابزارهای دیجیتال و آنلاین و نقاشی بدون ابزارهای دیجیتال در اموزشگاه تدریس شود، موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره محسوب میشود یا تک منظوره؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای تأسیس آموزشگاه نقاشی (هنرهای تجسمی) باید رأسا نسبت به اخذ مجوز آموزشگاه هنرهای تجسمی از وزارت ارشاد یا سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کنید.

  2. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    فردی که موسسه فرهنگی هنری تک منظوره دارد، اگر بخواهد آنرا به موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره تبدیل کند چه مراحلی را باید طی کند؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. غزل گفت:

    سلام ایا تاسیس اموزشگاه خوشنویسی و نقاشی چند منظوره محسوب میشه؟؟؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای تأسیس آموزشگاه نقاشی (هنرهای تجسمی) باید رأسا نسبت به اخذ مجوز آموزشگاه هنرهای تجسمی از وزارت ارشاد یا سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کنید.

  4. آقای حکمت گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا بعد از اخذ مجوز یک موسسه فرهنگی و هنری چندمنظوره، میتوان شعبه های دیگری در همان شهر افتتاح کرد؟
    باتشکر

  5. م.ن گفت:

    سلام

    آموزشگاه خوشنویسی دارم میخوام مجوز رو به آموزشگاه هنرهای تجسمی تغییر بدم لطفا راهنمایی بفرمایید

  6. سپهر رضوی گفت:

    درود وقت بخیر لطفا در موزد شرایط سنی ، مدرک تحصیلی و وضعیت خدمت سربازی اقایون برا گرفتن مجوز موسسه هنری چندمنظوره توضیع بدین.

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  7. حسینی گفت:

    سلام
    از چه رگانی باید مجوز بگیرم؟
    ایا وام تعلق میگیره ؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم مرجع صدور مجوز موسسات فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

  8. صادقیان گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ایا مالیات هم شامل این موسسات میشود؟

  9. حسین گفت:

    سلام صبح بخیر
    برای تاسیس اموزشگاه عکاسی، نویسندگی، گویندگی و مجسمه سازی باید از کجا اقدام کنم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای تأسیس آموزشگاه عکاسی یا نویسندگی و یا گویندگی می‌توانید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور اقدام کنید.

  10. بهرامیان گفت:

    برای گرفتن این مجوز ایا شرایط افراد مجرد و متاهل با هم متفاوته؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  11. hossein ghazi moradi گفت:

    سلام
    برای گرفتن این مجوز میشه از گواهی معافیت موقت خدمت استفاده کرد ؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  12. احمدرضا گفت:

    وقت بخیر سلام
    با تشکر از سایت خوبتون،
    در اولین مرحله گرفتن مجوز باید حضوری اقدام کنم یا انلاین؟
    اگه به صورت انلاین میشه باید به کدام سایت مراجعه کنم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  13. مرتضی قدیری گفت:

    ایا مجوز موسسه فرهنگی هنری قابل فروش به فرد دیگری است؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم خرید، واگذاری و یا فروش مجوز موسسه فرهنگی هنری ممنوع و قابل پیگرد قانونی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *