اخذ گواهینامه ایزو برای موسسات آموزشی | مشاوره تاسیس آموزشگاه - اندیشه آسیا

موسسه اندیشه آسیا با همکاری موسسات معتبر صادر کننده گواهی ایزو اقدام به صدور انواع گواهینامه های ایزو آموزشی از کشورهای صاحب نام در این زمینه مینماید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس بگیرید .

1-استاندارد ایزو سیستم مدیریت کیفیت با رویکرد توافقنامه آموزشگاه بین المللی

استاندارد راهنمای IWA2 به موسسات آموزشی کمک میکند تا سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استانداردISO 9001 را متناسب با شرایط و ویژگی های خاص این گونه موسسات طرح ریزی و پیاده سازی کنند با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت می توان کلیه فرایندهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر خدمات آموزشی قابل ارائه تاثیر گذارند را تحت کنترل قرار داد تا اطمینان حاصل شود که خدمات ارائه شده ،نیازها و انتظارات آموزش گیرندگان و مراجع قانونی را برآورده می نمایند. پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت IWA2در یک مرکز آموزشی منجر به ایجاد یک رویکرد نظام مند در سازمان به منظور شناسایی و تجزیه و تحلیل نیازها و انتظارات مشتریان شده که بر اساس این شناخت ، برنامه های آموزشی و تحصیلی موسسه طراحی و ارائه می شوند.

:IWA2:2007 دامنه کاربرد استاندارد

کلیه سازمانهای ارائه دهنده خدمات آموزشی در کلیه سطوح شامل مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان ،مراکز آموزش عالی ، دانشگاه ها، موسسات آموزشی

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت IWA2:2007:

1-تثبیت جایگاه سازمان آموزش دهنده در محیط اجتماعی – اقتصادی مربوط به حوزه فعالیت خود

2- حصول اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و حرفه ای

3- ارتقای سازمان در جامعه و افزایش اعتماد مشتریان

4- اثبات تعهد مدیران ارشد سازمان به بهبود مداوم فرایندها و خدمات خود و ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه

5- بهبود وضعیت اقتصادی از طریق کاهش هزینه های ناشی از کیفیت پایین

2- استاندارد ایزو مباحث کیفیت مراکز آموزشی

استاندارد ایزو ۲۹۹۹۰

جدید ترین استانداردی که تاکنون در زمینه آموزش تدوین شده است  استاندارد ۲۹۹۹۰  هست که در سال ۲۰۱۰ توسط BSI (موسسه استاندارد بریتانیا) تدوین شده است.ویژگی های اصلی‌ این که این استاندارد را از سایر استاندارد های حوزه آموزش متمایز می‌کند بدین قرارند:

  • تمرکز اصلی این استاندارد بر یادگیری (learning) است به جای آموزش (Training).

·این استاندارد هم در سازمان‌های آموزشی و هم برای واحد آموزش سازمان‌ها قابل پیاده سازی است. برخلاف استاندارد ایزو۱۰۰۱۵  که صرفا برای واحد آموزش سازمان‌ها درنظر گرفته شده و استاندارد IWA2 که صرفا برای سازمان‌هایی که فعالیت اصلی‌شان آموزش است قابل کاربرد است، این استاندارد در تمامی سازمان‌ها قابل پیاده سازی است.

·این استاندارد صرفا به فرایند های آموزش سازمان‌ها نمی‌پردازد و علاوه بر توجه به فرایند آموزش، به فرایند مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت ریسکو… نیز  توجه می‌شود.

·این استاندارد منتج به صدور گواهینامه‌ای می‌شود که قابل استفاده در قراردادها است.

دانش به یک عامل کلیدی در مدیریت موفق شرکت های بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است و ارایه خدمات آموزشی به طور فزاینده ای به عنوان یک کسب و کار خدمات گرا شناخته می شود. اهمیت اقتصادی رو به رشد یادگیری دانش در جامعه جهانی، فرصت های جدید اقتصادی از جمله فعالیت برای ارایه خدمات انتفاعی یادگیری را بوجود آورده است. در نتیجه تضمین کیفیت یک مساله بسیار مهم در این وادی محسوب می شود.

هدف ایزو ۲۹۹۹۰:۲۰۱۰ ارایه یک الگوی عمومی برای عمل و عملکردهای حرفه ای کیفیت است و یک مرجع مشترک برای ارایه دهندگان خدمات آموزشی (LSPs) و مشتریان آنها در طراحی، توسعه و ارایه آموزش، تحصیلات و توسعه غیر رسمی است.

استاندارد تمرکز بر یادگیرنده و نتایج حاصل از فرآیند یادگیری دارد و بر طیف گسترده ای از گزینه های موجود برای ارایه خدمات یادگیری تاکید می نماید. در این استاندارد به معیارهای صلاحیت ارایه دهندگان خدمات آموزشی اشاره شده است و به سازمان ها و اشخاص حقیقی ارایه دهنده خدمات آموزشی کمک می کند تا بتوانند نیازمندی ها و انتظارات خود را برای صلاحیت و توانایی توسعه را برآورده نمایند

3- استاندارد ایزو کیفیت واحد آموزش سازمانها

استاندارد جهانی ایزو ۱۰۰۱۵ توسط کمیته فنی ۱۷۶ ISO/TC مدیریت و تضمین کیفیت و کمیته فرعی SC3 تهیه شده است. نمایندگان ۲۲ کشور، در دسامبر ۱۹۹۹ پیش‌نویس اصلی این استاندارد را طراحی کردند که به عنوان راهنمایی برای مجموعه فعالیت‌های آموزشی سازمان‌ها به کار برده می‌شود.

این استاندارد بین‌المللی راهکارهایی به دست می‌دهد که سازمان‌ها و منابع انسانی آنها را در زمینه مسائل مربوط به آموزش یاری می‌دهند. زمانی که برای تفسیر اشارات مربوط به مباحث آموزش درگروه استاندارد ایزو ۹۰۰۰ در زمینه تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت به راهنمایی نیاز است، می‌توان از استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵ استفاده کرد.

اهداف سازمان برای بهبود مستمر که دربرگیرنده عملکرد منابع انسانی است، ممکن است تحت تاثیر گروهی از عوامل خارجی از جمله تغییر بازار، فناوری، نوآوری، ملزومات و نیازهای مشتریان و سهامداران دیگر قرار گیرد. چنین تغییراتی می‌تواند سازمان را به تحلیل نیازهای مرتبط با مهارت خود وادار کند.

نقش این استاندارد، تهیه راهنما برای سازمان‌ها به منظور شناسایی و تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی و طراحی و برنامه‌ریزی آموزش، تدارک برای آموزش، ارزشیابی آموزش، کنترل و بهبود فرایند و اثربخشی بیشتر است و هدف آن کمک به سازمان‌هاست تا آموزش خود را به یک سرمایه‌گذاری موثرتر و کاراتر تبدیل کنند. آموزش یک فرایند چهار مرحله‌ای است. یک فرایند آموزش برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک می‌تواند سهم بسزایی در کمک به سازمان در جهت توسعه و بهبود توانایی‌هایش برای رسیدن به اهداف کیفی داشته باشد.

ﻛﺎرﻛﻨﺎن سازمان هاباید در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺳﻄﻮح آﻣﻮزش ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻛﻪ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎن در ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤـﺼﻮﻻت و خدمات ﺑـﺎ ﻛﻴﻔﻴـﺖ و در ﻳـﻚ ﺑﺎزار ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در ﺣﺎل ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﻪ در آن ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن داﻳﻤﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ، ﺑﺮآورده ﮔﺮدد. راﻫﻨﻤﺎﻳﻴﻬــﺎی ﻣﻨــﺪرج دراﻳــﻦ اﺳــﺘﺎﻧﺪارد  ISO 10015، اﺟــﺮا، ﻧﮕﻬــﺪاری و ﺑﻬﺒــﻮد راﻫﺒﺮدﻫــﺎ و ﺳﻴــﺴﺘﻤﻬﺎی آﻣﻮزﺷــﻲ را ﻛــﻪ ﺑــﺮ ﻛﻴﻔﻴــﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت و خدمات ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻲ ﮔﺬارد ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻴﺸﻮد. اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮای ﻫﻤﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ از ﻫﺮ ﻧﻮﻋﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﻪ پیاده سازی است.