اخذ مجوز آموزشگاه شیلات

12 دیدگاه
اخذ مجوز آموزشگاه شیلات

با اخذ مجوز آموزشگاه شیلات و آموزش دادن به علاقه‌مندان این حوزه می‌توان زمینه‌سازی مهمی برای حفظ طبیعت و اکولوژی دریا انجام داد. شیلات یکی از زیرشاخه‌های رشته منابع طبیعی است که می‌تواند برای افرادی که در مناطق دریایی زندگی می‌کنند، رشته‌ای بسیار پولساز باشد. عموما افرادی که در رشته شیلات فعالیت دارند، بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و سعی دارند به نوعی بتوانند بخشی از نگرانی‌هایی که بابت محیط زیست وجود دارد را برطرف نمایند. شیلات به عنوان یکی از رشته‌های مهم در ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور شناخته شده است.

آشنایی با رشته شیلات

به طور کلی رشته شیلات دنیای بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود. کارشناسان این رشته به شناسایی و بوم شناسی آبزیان مشغول می‌شوند تا در ادامه بتوانند شیوه‌های صحیح تکثیر و پرورش آبزیان را به کار گیرند. پس از عبور از این مرحله نوبت به صید، بهره‌برداری و نگهداری از ماهیان و آبزیان می‌رسد.

افرادی که در رشته شیلات تحصیل کرده باشند، یاد می‌گیرند تا بیماری‌های دریایی را شناسایی و بررسی نمایند و به دنبال راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات موجود باشند. از سوی دیگر باید تمام همت خود را به کار گیرند تا با آزمایش و تحقیق در خصوص گونه‌های گیاهی و جانوری، مواردی که در خطر انقراض قرار دارند را شناسایی کنند و به دنبال راه چاره برای محافظت از آن‌ها بگردند.

تأسیس آموزشگاه شیلات

شیلات یکی از مشاغل پردرآمد برای شهرهای ساحلی کشور به شمار می‌رود.

بازار کار رشته شیلات

عموما افراد سعی دارند تا رشته‌هایی را برای ادامه تحصیل و کسب مهارت انتخاب کنند که بازار کار خوبی داشته باشد. در واقع یکی از موارد قابل توجه برای انتخاب یک رشته برای تحصیل میزان رونق کاری در آن رشته است. افرادی که رشته شیلات را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از میان بازار کار گسترده‌ای که پیش رو دارند، موضوع مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

بسیاری از علاقه‌مندان این رشته پس از به اتمام رسیدن دوره تحصیلی برای کار، وارد سازمان شیلات یا محیط زیست می‌شوند. البته افرادی که تمایلی به حضور در مجموعه‌های دولتی ندارند، می‌توانند وارد بازار کار گسترده و پررونق بخش خصوصی شوند.

مزایای رشته شیلات

  • برای تحصیل در این رشته هیچ‌گونه تفکیک جنسیتی وجود ندارد. تمامی افراد علاقه‌مند می‌توانند پس از پایان دوره آموزشی و کسب اطلاعات کافی عملکردی بهینه در مراکز مربوطه داشته باشند.
  • بانوانی که تمایل دارند در یک حوزه با ثبات کاری وارد شوند، می‌توانند گرایش تکثیر و پرورش آبزیان را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند، ضمن اینکه جذب بانوان در این رشته راحت‌تر است.
  • یکی از موارد قابل توجه برای بسیاری از افراد، دور بودن رشته تحصیلی و محیط کاری از مباحث سیاسی است. شیلات جز آن رشته‌هایی است که کمترین میزان درگیری را با مباحث سیاسی دارد.
  • افرادی که از تخصص و مهارت کافی در حوزه شیلات برخوردار باشند، شانس ادامه تحصیل و فعالیت کاری در سراسر دنیا را خواهند داشت. شیلات جز رشته‌هایی است که در تمام دنیا امکان تحصیل و کار دارد.
  • افرادی که از دانش و تخصص بالایی در حوزه شیلات برخوردار باشند، می‌توانند به درآمدهای کلان دست پیدا کنند. زیرا در حال حاضر پرورش آبزیان در مقایسه با پرورش سایر موجودات زنده از بیشترین میزان سود برخوردار است.
  • افرادی که در رشته شیلات تحصیل کرده باشند، می‌توانند پس از اتمام دوره آموزشی خود، به صورت اختصاصی فعالیت کنند و استخرهای مربوط به پرورش آبزیان را تاسیس کنند.

بهترین شهرها برای اشتغال در رشته شیلات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شهرهایی که دارای دریا هستند، از بیشترین میزان پتانسیل برای اشتغال در رشته شیلات برخوردار هستند. بهترین پیشنهادهای شغلی شیلات در کشور مربوط به استان‌های زیر است:

  • گیلان
  • مازندران
  • سیستان و بلوچستان
  • هرمزگان
  • خوزستان
  • بوشهر

اخذ مجوز آموزشگاه شیلات

به طور کلی امکان استخدام شدن در ارگان‌ها و مراکز دولتی در این رشته وجود دارد، اما در سال‌های اخیر شانس پررنگی در این زمینه دیده نشده است. ضمن اینکه درآمدها در بخش دولتی تعریف شده و مشخص هستند. به همین دلیل است که اغلب افراد تمایل دارند تا پس از اتمام دوره آموزشی برای کار به بخش‌های خصوصی وارد شوند. تأسیس استخرهای پرورش ماهی و آبزیان جز کارهایی است که از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. همین موضوع موجب شده است تا روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان رشته شیلات افزوده شود.

افرادی که علاقه‌مند به کارآفرینی هستند، می‌توانند با ورود به دوره‌های آموزشی شیلات در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای کشور، خیلی زود مهارت کافی را به دست بیاورند و در ادامه وارد بازار کار شود. نکته مهم اینکه کارآموزان پس از اتمام دوره نیز مدرکی معتبر از سوی سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور دریافت خواهند کرد. این مدرک در داخل  و خارج از کشور از اعتبار کافی برای کار و تحصیل برخوردار است.

وجود مزایای تحصیلی و کاری رشته شیلات از یک سو و از سوی دیگر افزایش تقاضا به منظور دریافت خدمات آموزشی در این حوزه، موجب شده است تا افرادی که از دانش، مهارت و تخصص کافی در عرصه شیلات برخوردار هستند، به فکر اخذ مجوز آموزشگاه شیلات بیفتند.

چگونگی اخذ مجوز آموزشگاه شیلات

تمامی افرادی حقیقی و حقوقی که قصد تأسیس آموزشگاه شیلات را دارند، باید بدانند که این آموزشگاه یک نوعی از آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای کشور به حساب می‌آید. دستگاه اجرایی در چنین آموزشگاه‌هایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور موظف است تا تمامی قوانین وضع شده از سوی این وزارت خانه را اجرا نماید. افرادی که دارای صلاحیت باشند، می‌توانند با در نظر گرفتن بایدهای قانونی و پس از دریافت مجوز و پروانه فعالیت پا در عرصه‌ای پولساز بگذارند.

شرایط عمومی متقاضی تأسیس آموزشگاه شیلات

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین اسلام یا سایر ادیان تایید شده در قانون
  • داشتن صلاحیت اخلاقی و سیاسی
  • نداشتن هیچ گونه اتصال کاری به سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی
  • نداشتن سو پیشینه کیفری
  • داشتن صلاحیت اقتصادی و توانایی تأمین تجهیزات و ساختمان آموزشگاه
  • و…

شرایط ساختمان آموزشگاه شیلات

  • قانون تعیین کرده است که ساختمان آموزشگاه باید در اجاره یا مالکیت شخص تأسیس‌کننده قرار داشته باشد.
  • موسس باید حتما در قراردادی که برای ساختمان آموزشگاه تنظیم می‌کند، به “مورد استفاده برای آموزشگاه” اشاره کرده باشد.
  • ساختمان آموزشگاه باید دارای فضایی کارگاهی و آموزشی باشد که طبق قانون حداقلی برای این فضا در نظر گرفته شده است. بر طبق قانون این فضا باید ظرفیت حضور حداقل 12 کارآموز را داشته باشد.
  • ساختمان آموزشگاه باید دارای یک فضای عمومی نیز باشد. قانون نمازخانه، سرویس بهداشتی، حیاط، بخش اداری و… را به عنوان فضای عمومی تعیین کرده است.
  • متقاضیان تأسیس آموزشگاه می‌توانند ساختمان‌هایی با کاربری آموزشی، اداری یا را به عنوان ساختمان آموزشگاه شیلات انتخاب نمایند.
  • آموزشگاه باید حتما دارای دربی مستقل برای رفت و آمد کارآموزان باشد.
  • ساختمان آموزشگاه باید حداقل فضایی نیز برای جایگیری تجهیزات لازم برای آموزش مجازی و استقرار سرورها داشته باشد.
  • و…
اخذ مجوز و راه اندازی آموزشگاه شیلات

فرایند اخذ مجوز آموزشگاه شیلات همراه با کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا بسیار آسان است.

اخذ مجوز آموزشگاه شیلات همراه با مجموعه مشاورین اندیشه آسیا

خوشبختانه دولت در تلاش است تا فرایند اخذ مجوز تا تاسیس آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای را برای افراد دارای صلاحیت آسان‌تر کند. البته هر چقدر هم که این فرایند تسهیل شود، باز هم لازم است تا روال‌های الکترونیکی و غیرالکترونیکی پشت‌سر گذاشته شود تا در نهایت نتیجه مطلوب حاصل شود. به طور کلی به تمامی علاقه‌مندان تأسیس آموزشگاه شیلات توصیه می‌شود تا از همان ابتدای راه از افراد متخصص و کاربلد حوزه اخذ مجوز کمک گرفته شود تا تمامی روال‌ها با سرعت و دقت بیشتری پشت‌سر گذاشته شود.

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا سال‌هاست که در حوزه اخذ مجوز آموزشگاه شیلات فعالیت دارد و می‌تواند یک راهنمای خوب برای متقاضیان تاسیس باشد. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ مجوز و تأسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای می‌توانند با شماره‌گیری 88906532-021 تمامی سوالات خود را از کارشناسان این مجموعه بپرسند.

12 پاسخ به “اخذ مجوز آموزشگاه شیلات”

  1. مهندس فرجیان گفت:

    سلام وقت بخیر
    شرایط اختصاصی تاسیس آموزشگاه شیلات شامل چه مواردی میشه؟ ممنون از توضیحاتتون

  2. اقای دریانورد گفت:

    درود وقت تان بخیر
    با توجه به اینکه در مقاله بهترین شهرها برای اشتغال در رشته شیلات را ذکر کردید، میخواستم بپرسم از بین دو شهر گیلان و مازندران کدوم یک برای اشتغال مناسبتر هست؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  3. رضا فرجیان فر گفت:

    درودوفت بخیر
    حداقل متراژ برای تاسیس اموزشگاه شیلات چقدر باید باشه؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم حداقل متراژ بستگی به اداره کل فنی و حرفه‌ای شهر محل سکونت شما دارد.

  4. امیر گفت:

    چه مدرک تحصیلی ی موردنیازه؟

  5. سروش هاشم زاده گفت:

    درود بر شما
    شرایط اخذ مجوز اموزشگاه شیلات برای افراد حقیقی به چه صورته؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  6. بیژنی گفت:

    در خصوص تعلق گرفتن وام برای اخذ این مجوز سوال داشتم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *