اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش

8 دیدگاه
اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش

به تازگی شاهد افزایش درخواست‌ها برای اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش در کشور هستیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر فرهنگ آموزش دادن در مشاغل و صنایع مختلف بیش از گذشته شده است. جوشکاری و صنایع مرتبط با آن یکی از عرصه‌های پردرآمد و حرفه‌ای به شمار می‌رود که نمی‌توان بدون کسب تخصص کافی شانسی برای پیشرفت در آن داشت. جالب است بدانید برای کوچکترین اقدامات در این صنعت به دانش و مهارت نیاز است. حتی بدون داشتن اطلاعات کافی نمی‌توان در بخش لحیم آلومینیوم و آلیاژ نیز حرفه‌ای عمل کرد.

همیشه داشتن دانش، تخصص و تجربه کافی تعیین‌کننده درآمد جوشکاران به حساب می‌آمده است و از آنجایی که این بازار همواره رقابتی بوده است، در دهه‌های گذشته بسیاری از افراد نام‌دار این عرصه، دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذاشتند. همین موضوع موجب شد تا متقاضیان این عرصه تشنه یادگیری‌های تخصصی باشند. خوشبختانه در سال‌های اخیر که فرهنگ آموزش دادن بسیار بیشتر شده است، شاهد تاسیس و رونق گرفتن آموزشگاه‌های جوشکاری هستیم. باید اعتراف کرد که آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند، از شانس بالایی برای درخشش و موفقیت برخوردار هستند.

دلیل افزایش تقاضا برای اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که تا زمانی که نیازی در بازار و جامعه امروز ما شکل نگیرد، تقاضایی نیز برای آموزش دیدن در آن حوزه وجود نخواهد داشت. وقتی شاهد افزایش تقاضا برای آموزش دیدن در حوزه جوشکاری و صنایع وابسته به آن هستیم، یعنی بازار امروز تشنه این تخصص و حرفه است.

به عنوان مثال در دهه‌های اخیر نیاز بیشتری به انواع اتصالات مدرن، سبک، مقاوم و… احساس می‌شود که برای پاسخگویی به این نیاز مهم به جوشکاری تخصصی نیاز است. این نیازمندی به قدری پررنگ و واجب بود که دولت‌ها، صنایع نظامی و عرصه‌های تخصصی برای پاسخگویی به آن پا به میدان گذاشتند. البته ناگفته نماند که با جدی شدن مبحث علوم هسته‌ای در کشور نیاز بیشتری به صنعت جوشکاری حرفه‌ای احساس شد.

افزایش تقاضا برای اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری

جوشکاری یکی از صنایع پردرآمد و رو به رشد در کشور ما به شمار می‌رود.

اگرچه در سال‌های اخیر اغلب صنایع به جوشکاری وابسته شده‌اند، اما در این میان برخی از صنایع وابسته‌تر هستند. برخی از این صنایع عبارتند از:

  • هوا فضا
  • نفت
  • گاز
  • کشاورزی
  • ساخت و مهندسی
  • حمل و نقل
  • و…

مهارت‌های مورد نیاز یک جوشکار

از یک جوشکار انتظار می‌رود که با برش دادن و اتصال قطعات فلزی با روش‌های مختلف و کاربردی به پیشرفت و توسعه صنایع مختلف کمک کند. البته این تنها وظیفه یک جوشکار نیست. یک جوشکار حرفه‌ای باید ضمن داشتن مهارت کافی در کار با شیوه‌های مختلف جوشکاری نیز آشنا باشد. زیرا هر عرصه‌ای به شیوه‌ای خاص از جوشکاری نیازمند است که افراد متخصص این حوزه به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند. به عنوان مثال مهارت مورد نیاز برای جوشکاری‌های زیر آب با جوشکاری مربوط به صنایع هسته‌ای متفاوت است و مهارت و عملکرد متفاوتی را طلب می‌کند. بدون شک درک دقیق این موضوع و تفاوت‌های موجود در حوزه جوشکاری میسر نمی‌شود مگر با آموزش‌های اصولی و هدفمند که توسط اساتید برجسته این صنعت ارائه می‌شود.

حتما برایتان جالب خواهد بود اگر متوجه شوید که جوشکاری یکی از مشاغل پرطرفدار در سراسر دنیا به شمار می‌رود. یعنی افرادی که بتوانند حداقل مدرک دیپلم را در این حرفه کسب کنند، شانس بالایی برای مهاجرت و دریافت اقامت از کشورهای مختلف خواهند داشت. هلند، آلمان، کانادا و… برخی از کشورهای ایده‌آل برای مهاجرت هستند که اتفاقا نگاه ویژه‌ای به صنعت جوشکاری دارند.

الفبای کار یک جوشکار

  • یک جوشکار باید در اولین مرحله با انواع فلزات آشنایی داشته باشد.
  • باید بتواند فلزات مختلف را با توجه به نیاز برش دهد یا به هم متصل کند.
  • یک جوشکار حرفه‌ای باید بتواند کاملا دقیق زیر نظر کارفرما فعالیت نماید. یعنی با توجه به نیازمندی وی نوع فلز را انتخاب کند، طرح مورد نظر را بسازد و بر طبق اصول جوشکاری فعالیت کند.
  • جوشکاران حرفه‌ای به خوبی با دستگاه‌های کار خود آشنایی دارند و می‌توانند پیش از شروع به کار، سلامت دستگاه‌ها را به شکل دقیق بررسی نمایند.
  • چشمان یک جوشکار باید بسیار تیزبین باشد و از دستانی با مهارت برخوردار باشد. در واقع باید مابین چشم و دست یک جوشکار حرفه‌ای هماهنگی خارق‌العاده‌ای وجود داشته باشد.
  • خواندن نقشه کار و به کارگیری برنامه‌های فنی از دیگر نیازمندی‌های یک جوشکار حرفه‌ای است.
  • جوشکاران حرفه‌ای پس از اتمام کار نتیجه کار را به خوبی ارزیابی می‌کنند. به این منظور باید از دستگاه‌ها و ابزارهای دقیق استفاده کرد تا از جوش و اتصال ایمن فلزها مطمئن شد.

چگونگی وارد شدن به عرصه جوشکاری

به طور کلی برای ورود تخصصی به این عرصه پردرآمد سه راه پیش روی متقاضیان وجود دارد:

  • در راه اول باید خیلی زود نیازمندی شناسایی شود و با انتخاب مدارس کاردانش، یکی از شاخه‌های جوشکاری را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. قطعا این روش یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود به صنعت جوشکاری است. زیرا مدارس کاردانش پس از اتمام دوره آموزشی مدرکی از اداره فنی‌وحرفه‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. این مدرک که تحت نظارت وزارت کار و امور اجتماعی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، کاملا معتبر است. ضمن اینکه پس از اتمام دوره آموزشی یک گواهینامه مهارتی نیز به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود. افرادی که قصد ورود به بازار کار را داشته باشند، با استفاده از این مدارک شانس بالایی برای جذب در بازار کار خواهند داشت. از سوی دیگر افرادی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند، می‌توانند با تکیه بر مدرک دیپلم خود که از سوی اداره فنی‌وحرفه‌ای دریافت کرده‌اند، برای ورود به آزمون‌های ورود به دانشگاه آماده شوند.
  • راه دوم ورود به رشته ریاضی فیزیک برای ادامه تحصیل است. افرادی که این روش را انتخاب نمایند، باید در دوره کاردانی رشته فنی مکانیک را انتخاب نمایند. زیرا جوشکاری یکی از زیرشاخه‌های این رشته است.
  • روش سوم استفاده از آموزش‌های آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای است. این آموزشگاه‌ها که زیر نظر اداره فنی‌وحرفه‌ای و وزارت کار و امور اجتماعی فعالیت دارند، به تمامی افراد علاقه‌مند این حوزه این شانس را می‌دهد که در هر سن و شرایطی که هستند، دانش و تخصص مرتبط به جوشکاری را فرا بگیرند. افرادی که این روش را انتخاب کرده باشند، می‌توانند در حین آموزش در کارگاه‌های جوشکاری نیز شرکت نمایند و تخصص خود را توسعه ببخشند. نکته قابل توجه اینکه مدرک ارائه شده پس از پایان دوره در این روش کاملا معتبر است و افراد می‌توانند پس از پایان دوره برای مهاجرت اقدام نمایند.

آموزش‌های غیر اصولی ممنوع

برخی از افراد تمایل زیادی به حضور در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی ندارند و ترجیح می‌دهند تا با حضور در کارگاه‌های آموزشی به مهارت کافی دست پیدا کنند. در صورتی که این باور کاملا غلط است. دنیای امروز دنیای مهارتی آمیخته به دانش است و نمی‌توان بدون مطالعه مفاهیم تئوری شانسی برای درخشش در عرصه عملی داشت.

این موضوع مهمی است که استادکاران جوشکاری به خوبی درک کرده‌اند و در سال‌های اخیر به جای ارائه آموزش‌های غیراصولی سعی بر عرضه آموزش‌های اصولی و هدفمند دارند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شاهد رونق گرفتن درخواست‌ها برای اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش هستیم.

استانداردهای آموزشی صنعت جوشکاری

  • جوشکاری لوله‌های پلی اتیلن به روش لب به لب
  • جوشکاری فولادهای زنگ نزن با فرایند TIG
  • کارگر ماهر جوشکاری
  • برشکاری دستی قطعات فولادی
  • جوشکاری لوله‌های فولادی با فرایند SMAW
  • جوشکاری فولاد کربنی با MAG سطح m5+m6
  • برشکار هوا
  • کارگر جوشکاری نقطه ثابت
  • جوشکار پلاستیک
  • و…
آشنایی با شیوه اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش

به منظور تاسیس آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش می‌توان از راهنمایی‌های کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا بهره‌مند شد.

آشنایی با شیوه اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش

تمامی متقاضیان اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش می‌توانند درخواست خود را به اداره فنی‌وحرفه‌ای کشور که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت دارد، ارائه نمایند. بر طبق قانون امکان صدور و تمدید مجوزها در این حوزه برای تمامی متقاضیان حقیقی و حقوقی وجود دارد.

به طور کلی باید پیش از ارائه درخواست بر طبق شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی که در عرصه‌های آموزشی، مالی و اداری از سوی مرجع صدور مجوز تعیین شده است، پیش رفت. به عنوان مثال باید و شایدهای زیادی برای مدیر آموزشگاه در نظر گرفته شده است که در ادامه به برخی از این موارد عمومی اشاره خواهیم کرد:

  • متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد و از قانون اساسی کشور پیروی نماید.
  • مدیر آموزشگاه باید مسلمان باشد و یا از ادیانی که در کشور به رسمیت شناخته می‌شود، پیروی نماید.
  • داشتن حسن شهرت و برخورداری از صلاحیت فرهنگی، سیاسی و… از دیگر ملزومات در نظر گرفته شده برای متقاضیان تاسیس آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش است.
  • متقاضی نباید سوء پیشینه کیفری و اعتیاد داشته باشد.
  • و…

نکته قابل توجه اینکه مرجع صدور مجوز توجه ویژه‌ای به جزئیات در تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و‌حرفه‌ای دارد. به طوری که برای جذب نیروی انسانی و مربیان فعال در این حوزه‌ها نیز ارزیابی‌های دقیقی صورت می‌گیرد. در واقع شرایط عمومی که برای تایید مدیر آموزشگاه بیان شد، در انتخاب مربیان و اساتید نیز کارایی دارد.

به منظور اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش باید توجه ویژه‌ای به تأمین مکان آموزشی داشت. زیرا برای ارائه خدمات آموزشی در آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای به مکانی برای برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌ها و استقرار منابع انسانی نیاز است.

از شرایط عمومی که برای مکان آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای آزاد در نظر گرفته شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که متقاضی تاسیس مکانی با کاربری مسکونی را برای آموزش انتخاب کرده باشد، تنها اماکنی مورد تایید خواهد بود که هیچ واحدی در ساختمان مشغول به زندگی نباشند و کلیه واحدها به فعالیت اداری مشغول باشند.
  • در صورتی که ساختمان مورد نظر کاربری اداری داشته باشد، تمامی طبقات مورد تایید مرجع صدور مجوز قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه در صورتی که واحد انتخابی در طبقات بالا واقع شده باشد، باید ساختمان دارای آسانسور باشد.
  • متقاضیان برای ارائه درخواست و معرفی مکان آموزشی باید اجاره‌نامه معتبر همراه با کد رهگیری یا سند مالکیتی که به نام موسس است را ارائه دهند.
  • و…

اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش همراه با مجموعه مشاورین اندیشه آسیا

از آنجایی که قوانین و ضوابط مدونی در عرصه‌های آموزشی، مالی و اداری اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش وجود دارد، به افرادی متخصص برای طی شدن روند اداری اخذ مجوز نیاز است. در صورتی که چنین افرادی پا به میدان بگذارند، می‌توان با خیالی آسوده تمامی روال اداری را برون سپاری کرد.

کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به خوبی با تمامی قوانین اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش آشنا هستد و به متقاضیان کمک می‌کنند تا روند قانونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با موفقیت کامل طی شود. افرادی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این عرصه دارند، می‌توانند با شماره تلفن 88906532-021 تماس حاصل کنند و از مشاوره رایگان و اولیه این مجموعه بهره‌مند شوند.

8 پاسخ به “اخذ مجوز آموزشگاه جوشکاری و صنایع جوش”

  1. امین فرد گفت:

    سلام وقت بخیر
    اگر فردی بخواد این مجوز را بگیره به چه سازمان هایی باید مراجعه کنه و چه مجوزهای دیگری نیازه؟

  2. پیام گفت:

    سلام من دیپلم دارم ولی چندین ساله که دارم به صورت حرفه ای کار میکنم بهم میدن این مجوز رو ؟

  3. مهدی علیزاده گفت:

    باید کارت پایان خدمت داشته باشیم تا بهمون مجوزرو بدن؟ کارت معافیت چی؟ نوع معافیت هم مهمه

  4. ابوذری گفت:

    درود
    حداقل مساحت اموزشگاه باید چقدر باشه و حداقل چند نفر باید تدریس کنن؟ صاحب مجوز هم میتونه تدریس کنه؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *