اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل

6 دیدگاه
اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل

افرادی که نگاه ویژه و دقیق‌تری به صنعت حمل و نقل دارند، به خوبی دریافته‌اند که می‌توان با ورود به بازار کار این صنعت ضمن گام برداشتن در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور به سرمایه قابل توجهی نیز دست پیدا کرد. البته در سال‌های اخیر تعداد افراد مطلع و موفقی که پا به این عرصه گذاشته‌اند، بیش از گذشته شده است. همین موضوع به رشد درخواست‌ها به منظور اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل منجر شده است. در واقع این دسته از افراد در تلاشند تا با رشد و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص به صورت اصولی و هدفمند در صنعت حمل و نقل فعالیت داشته باشند.

همه ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی در بخش‌های رفاهی، اقتصادی و اجتماعی هستیم. بدون شک صنعت حمل و نقل یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت زندگی در بخش‌های مختلف است.

اهمیت حمل و نقل

خیلی از ما تصور می‌کنیم که منظور از صنعت حمل و نقل، فقط همان وسایل نقلیه عمومی است که برای رفتن به سر کار یا رفت و آمد به خانه استفاده می‌کنیم. در صورتی که دنیای حمل و نقل بسیار گسترده‌تر از باور ماست. این روزها حمل و نقل در کشورهای پیشرفته به عنوان یک صنعت تاثیرگذار بر اقتصاد شناخته می‌شود.

ناگفته نماند که برای توسعه و پیشرفت این صنعت به الزامات زیادی نیاز است. در واقع یک کشور باید در عرصه‌های مختلف اقتصادی خوش درخشیده باشد تا بتواند صنعت حمل و نقل را در راستای همان مسیر شکوفایی رشد دهد. باید اعتراف کرد که صنعت حمل و نقل در سایر صنایع ریشه دوانده است. به طوری که برای پیشرفت اهداف در صنایع مختلفی نظیر: کشاورزی، توریسم و… به حمل و نقلی هدفمند نیاز است.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، کشورهای پیشرفته نگاه هوشمندانه‌تری به صنعت حمل و نقل دارند. این دسته از کشورها سعی می‌کنند بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های سالانه خود را  به سمت این صنعت معطوف نمایند. زیرا با سرمایه‌گذاری‌های دقیق در صنعت حمل و نقل، می‌توان ارتباط بهتری بین صنایع مختلف ایجاد کرد.

ناگفته نماند که سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت حمل و نقل بسیار سنگین است، اما بازتاب‌های این سرمایه‌گذاری در درازمدت بسیار مطلوب خواهد بود. به طوری که یکی از پیشنهادات ویژه سازمان ملل به کشورهای عقب‌مانده، توسعه و رشد صنعت حمل و نقل است. سازمان ملل رونق صنعت حمل و نقل را از لازمه‌های اساسی رشد اجتماعی و اقتصادی کشورها می‌داند.

تأسیس آموزشگاه حمل و نقل

بدون شک حمل و نقل یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار کشور به منظور درآمدزایی و شکوفایی اقتصادی است.

بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل از شاخه‌های متفاوتی تشکیل شده است که برای موفقیت هر دولت و کشوری به توسعه و فعالیت اصولی تمامی این شاخه‌های نیاز است. بخش‌های مختلف این صنعت عبارتند از:

  • هوایی: این روزها این شاخه به عنوان امن‌ترین و سریع‌ترین راه حمل و نقل به حساب می‌آید. ضمن اینکه بخشی از اعتبار یک دولت وابسته به صنعت هوایی است. با کمک حمل و نقل هوایی، جابه‌جایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد و این مهم‌ترین مزیت آن است. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، حمل و نقل هوایی امن‌ترین مسیرها را برای حرکت دارد و اغلب با کمترین میزان خسارت‌های مالی و جانی همراه است. تنها شرایط بد جوی می‌تواند بر کیفیت حمل و نقل هوایی تاثیر منفی بگذارد. پرواضح است که وجود مزایای زیاد در این شاخه از حمل و نقل، آن را به یکی از بخش‌های گران‌قیمت و درآمدزا در دولت‌ها تبدیل کرده است. به طور کلی حمل و نقل هوایی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است: پرواز بازرگانی (مخصوص کالا)، پرواز سیستمی (مخصوص مسافر) و پرواز چارتر (مخصوص کالا و مسافر) اجزای تشکیل‌دهنده حمل و نقل هوایی به شمار می‌روند.
  • دریایی: از دیرباز تاکنون حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از بخش‌های جدانشدنی از تجارت شناخته می‌شده است. هنوز هم بخش زیادی از جابه‌جایی‌های تجاری کشورهای مختلف وابسته به این نوع از حمل و نقل است. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این شاخه از صنعت حمل و نقل هزینه‌های پایین مربوط به نگهداری و تعمیرات کشتی‌ها است. ضمن اینکه می‌توان با استفاده از حمل و نقل دریایی میزان بار قابل توجهی را جابه‌جا کرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه نرخ کرایه در حمل و نقل دریایی پایین است و می‌توان با پرداخت هزینه‌های کم بارهای سنگین و بزرگ را جابجا کرد. لازم به ذکر است که حمل و نقل دریایی به سه بخش حمل و نقل دریایی کوتاه، حمل و نقل دریایی عمیق و حمل و نقل دریایی داخلی تقسیم می‌شود.
  • جاده‌ای: حمل و نقل جاده‌ای را می‌توان به عنوان یکی از بخش‌های مؤثر، کاربردی و مهم در کشور قلمداد کرد. با استفاده از این شاخه حمل و نقل می‌توان به راحتی به روستاها و مناطق دورافتاده دسترسی پیدا کرد. در صورتی که امکان دسترسی به این مناطق با کمک سایر شاخه‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و… وجود ندارد. ضمن اینکه حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر شاخه‌ها هزینه‌های کمتری را در پی دارد  و مقرون به صرفه است. حمل و نقل جاده‌ای بسیار منعطف است و می‌توان مسیر‌ها و زمان‌بندی‌های حرکت را به طور برنامه‌ریزی شده یا سلیقه‌ای تغییر داد. این روزها حمل و نقل جاده‌ای به طرز عجیبی به زندگی ما گره خورده است. زیرا خدمات تحویل درب منزل که این روزها به الزامی برای زندگی‌ها تبدیل شده است، با کمک حمل و نقل جاده‌ای محقق می‌شود.
  • ریلی: حمل و نقل ریلی را می‌توان به عنوان یکی از بخش‌های درآمدزا در کشور شناخت که متأسفانه تاکنون نگاه ویژه‌ای به آن وجود نداشته است. اگر چه حمل و نقل ریلی بخش زیادی از جابه‌جایی‌های مربوط به صادرات کشور را پوشش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد هنوز به جایگاهی که مستحق آن است نرسیده است. باید اعتراف کرد که می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در این بخش به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک به‌سزایی کرد. کم بودن میزان مصرف سوخت، کم بودن آلودگی هوا در جابه‌جایی‌ها، راحتی بالا در سفر، ایمنی بالا، تلفات پایین و میزان جابجایی بالا از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود.

اهمیت آموزش دیدن در صنعت حمل و نقل

همان‌طور که حتما در بخش قبلی این مطلب مطالعه کردید، صنعت حمل و نقل شاخه‌های متعددی دارد که هر یک از این شاخه‌ها گستردگی و پیجیدگی‌های خاص خود را شامل می‌شود. باید اعتراف کرد که هر یک از زیرشاخه‌های صنعت حمل و نقل بسیار گسترده و پرجزئیات است که برای پیشبرد اهداف در هر یک از این بخش‌ها به نیروی کار ماهر و متخصص نیاز است.

از آنجایی که این صنعت به طور مستقیم با جان و مال انسان‌ها سروکار دارد، باید به دنبال سازوکار ویژه‌ای بود که بتوان به خوبی نیروی کار ماهر تربیت کرد. در واقع با توسعه و رشد صنعت حمل و نقل در کشور، بازار کار و تولید مشاغل مختلف نیز رونق پیدا می‌کند.

افرادی که تصور می‌کنند به دنیای حمل و نقل علاقه‌مندند، می‌توانند با آموزش‌های اصولی پا به این عرصه جذاب بگذارند. این افراد می‌توانند با حضور در کلاس‌های آموزشی که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، مهارت‌های خود را تقویت نمایند و با کسب دانش مناسب وارد بازار کار شوند. بدون شک نیاز امروز جامعه ما وجود نیروی متخصص در هر عرصه اقتصادی است.

خوشبختانه این روزها افراد متخصص زیادی نیازمندی در بخش حمل و نقل را احساس کرده‌اند و سعی دارند تا با ورود به عرصه آموزش، به این نیاز ضروری پاسخ دهند. البته برخی از این افراد به دلیل پیچیدگی‌های مربوط به اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل کمی در تصمیم خود مردد شده‌اند. در صورتی که می‌توان با مشورت گرفتن از افراد متخصص این حوزه از این مرحله نیز عبور کرد.

چگونگی اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به متقاضیان کمک می‌کنند تا روال قانونی اخذ مجوز و تاسیس آموزشگاه را در کوتاه‌ترین زمان طی نمایند.

استانداردهای آموزشی صنعت حمل و نقل

دنیای مشاغل در عرصه حمل و نقل بسیار گسترده است و می‌توان با آموزش‌های اصولی به منظور کار به یکی از این بخش‌ها وارد شد. برخی از مشاغل پرطرفدار و مورد نیاز در صنعت حمل و نقل کشور عبارتند از:

  • پذیرش انواع کانتینر
  • مدیر حمل و نقل زمینی
  • تحلیلگر ترافیک
  • بازبینی فنی ماشین آلات
  • متصدی اطلاعات راه‌ها
  • راهدار
  • باربند جرثقیل
  • راننده پایه یک 
  • راننده پایه دو
  • راننده سواری برون شهری
  • اپراتوری قیرپاش
  • اپراتوری پمپ بنزین
  • رانندگی غلطت
  • رانندگی لودر
  • رییس قطار بازرسی
  • تکنسین فنی ایستگاه
  • عیب‌یاب ژنراتورهای لوکوموتیو
  • تعمیرکار خطوط راه آهن
  • مانورچی
  • کنترلر سیستم‌های برقی لوکوموتیو
  • کارور اتاق فشار غواصی
  • غواص سطح 1، 2 و 3
  • ملوان کشتی
  • و…

چگونگی اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل

بر طبق قانون کشور، دستگاه اجرایی برای اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شده است. سازمان تابعه نیز سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است. افرادی که تصور می‌کنند از توانمندی علمی و مالی کافی برای ورود به عرصه آموزش در صنعت حمل و نقل برخوردار هستند، می‌توانند با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و شروط درخواست خود را به صورت رسمی ‌ارائه دهند.

برخی از شرایط عمومی در نظر گرفته شده برای اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل عبارتند از:

  • متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
  • متقاضی باید به دین مبین اسلام یا سایر ادیان مورد تایید و معتبر در کشور اعتقاد داشته باشد.
  • متقاضی باید صلاحیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد.
  • عدم اعتیاد و نداشتن سوءپیشینه کیفری از دیگر الزامات در نظر گرفته شده برای متقاضی تاسیس است.
  • متقاضی نباید در وزارتخانه‌ها یا ارگان‌های دولتی اشتغال داشته باشد.
  • و…

برخی از مدارک ضروری که متقاضی باید پس از ارائه درخواست خود به همراه داشته باشد، عبارتند از:

  • تامین فضای آموزشی – کارگاهی به طوری که امکان حضور حداقل 12 کارآموز یا مهارت‌آموز در هر شاخه درسی در این فضا وجود داشته باشد.
  • تامین فضای عمومی برای رختکن، سرویس بهداشتی، تنفس، بخش اداری و…
  • تامین تجهیزات موردنیاز برای یادگیری به طوری که این تجهیزات کاملا منطبق با استانداردهای آموزشی باشد.
  • معرفی مربیان آموزشگاه به گونه‌ای که این مربیان دارای مدرک معتبر باشند.
  • و…

اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل همراه با مجموعه مشاورین اندیشه آسیا

مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، بخش کوچکی از قدم‌های اولیه ارائه درخواست اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل به مرجع صدور مجوز است. موضوع مهمی که باید برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در نظر داشت، توجه ویژه به زمان و جلوگیری از اتلاف وقت است. زیرا هر روز تاخیر در تاسیس آموزشگاه به منزله طولانی‌تر شدن فرایند بازدهی و حضور رقبای بیشتر به بازار کار است. به همین دلیل به تمامی علاقه‌مندان توصیه می‌شود تا از افراد متخصص این حوزه کمک بگیرند. کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به علاقه‌مندان کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرایندهای ضروری برای اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل را پشت سر بگذارند. شماره تلفن 88906532-021 راه ارتباطی متقاضیان تاسیس آموزشگاه حمل و نقل با کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا است.

6 پاسخ به “اخذ مجوز آموزشگاه حمل و نقل”

  1. امیرحسین گفت:

    سلام بر شما
    حداقل چند نفر مربی باید برای اموزشگاه وجود داشته باشه؟؟؟؟ ایا از مربیان ازمون گرفته میشه و همین طور از فردی که میخواد مجوز رو اخذ کنه؟؟

  2. حبیبی گفت:

    ازمون هم داره؟ عملی یا کتبی یا هر دو

  3. امیر شریفیان گفت:

    سلام
    سن باید چقدر باشه و اینکه از کجا باید برای گرفتن مجوز اقدام کنیم
    ؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم حداقل سن 25 سال تمام و مرجع صدور این مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *