در سالهای اخیر باشگاه مشتریان به یکی از ملزومات برپایی کسب و کارها تبدیل شده است. صاحبان مشاغل به خوبی میدانند که جذب مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری کار چندان سادهای نیست. در صورت تبدیل مخاطب به مشتری، میتوان با چند راهکار اصولی و حرفهای مشتریان وفادار خلق کرد.
بر طبق بررسیها و نظرات کارشناسان و مشاوران کسب و کار، تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان وفادار هزینه و انرژی کمتری در مقایسه با جذب مشتریان تازه به همراه دارد. البته که جذب مشتریان تازه از برنامههای اصولی و مهم هر کسب و کار موفقی به حساب میآید که باید در راستای خلق مشتریان وفادار به آن توجه داشت.
مجموعههای آموزشی بزرگ با تعیین استراتژیهای کاربردی و پیاده سازی برنامههای بازاریابی هوشمند سعی بر ارائه خدماتی هدفمند و چشمگیر به مشتریان فعلی هستند تا بتوانند مشتریان فعلی خود را برای خرید خدمات بعدی ترغیب نمایند.

این روزها با وجود باشگاه مشتریان، بسیاری از چالشهای جذب مشتری و تبدیل آنها به مشتریان وفادار و همیشگی حل شده است. حالا میتوان با چند استراتژی کاربردی و اصولی نظر مشتریان را برای طولانی مدت به سمت کسب و کار خود جذب کرد.
آشنایی بیشتر با مفهوم باشگاه مشتریان
حتما تا کنون نام باشگاه مشتریان به گوشتان خورده است، اما آیا به خوبی با این مفهوم آشنا هستید؟
در چند سال اخیر تاسیس باشگاه مشتریان به یک سیاست بازاریابی کاربردی برای کسب و کارها تبدیل شده است. در این سیاست پیشنهادهای ویژه و کارآمد به مشتریان پیشین ارائه میشود تا برای خریدهای مجدد تشویق شوند. دادن حق تقدم خرید برای مشتریان قدیمی، ارائه تخفیفهای ویژه، ارائه هدیه به مشتریان و… بخشی از سیاستهای کاربردی در این عرصه به حساب میآید.
ناگفته نماند که مزیت وجود باشگاه مشتریان برای مجموعههای آموزشی به همین جا ختم نمیشود. میتوان گفت وجود باشگاه مشتریان تعیین کننده خط مشی برای سیاستهای بعدی موسسات آموزشی خواهد بود. زیرا با وجود باشگاه مشتریان میتوان به اطلاعات جامع و کاربردی در خصوص سلیقه و نیاز مشتریان دست پیدا کرد و خدمات بعدی موسسه را منطبق با این نیازها ارائه نمود.
باشگاه مشتریان عادات و رفتارهای مشتریان فعلی را بررسی میکند و به مدیران موسسات اجازه میدهد تا با خطرپذیری کمتری تصمیمات تازه کاری خود را اتخاذ نمایند. به این ترتیب میتوان در بازه زمانی کوتاهتری به سودآوری رسید.
مزایای باشگاه مشتریان برای موسسات آموزشی در یک نگاه
- نظارت دقیق بر تعداد دفعات رجوع مشتریان
- امتیازدهی به مشتریان فعلی به ازای خرید خدمات در موسسات آموزشی و در پی آن، به کارگیری سیاستهای کاربردی به منظور جذب دائم مشتریان(به عنوان مثال: ارائه کارت تخفیف، ارائه هدیه و…)
- رتبه بندی کردن مشتریان با توجه به خرید و حضورشان در موسسه آموزشی
- ارائه امتیازهای ویژه به مشتریان با توجه به رتبههای به دست آمده
- ایجاد بستری مناسب برای تعامل و ارتباط مشتریان باشگاه
- فراهم شدن بانک اطلاعاتی قوی به منظور نگهداری اطلاعات مشتریان موسسه آموزشی
- فراهم شدن راهی ارتباطی بین موسسه آموزشی و مشتریان از طریق ایمیل و پیامک
- بسترسازی مناسب برای اطلاع رسانی به مشتریان پیشین و فعلی در خصوص خدمات تازه موسسه

مشتری اصلیترین رکن برای برپا ماندن هر کسب و کاری به حساب میآید. کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به صاحبان موسسات آموزشی کمک میکنند تا با چند راهکار هدفمند و اصولی مشتریان فعلی خود را به مشتریان وفادار تبدیل نمایند.
آشنایی با اصول راه اندازی باشگاه مشتریان کارآمد
نکته مهمی که باید در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان به آن توجه داشت، این است که چنین استراتژی تنها در صورتی با موفقیتهای کاری همراه خواهد شد که به صورت اصولی و کاربردی طراحی شده باشد. در غیر این صورت هیچ مزیتی با خود به همراه نخواهد داشت.
چند اقدام ضروری برای راه اندازی باشگاه مشتریان
- ایجاد انگیزه در مشتریان: در صورتی که بتوانید از طریق باشگاه در مشتریان خود انگیزه ایجاد کنید، میتوانید تا حدود زیادی هزینههای موسسه آموزشی را مدیریت کنید. در واقع میتوانید به جای پرداخت هزینههای تبلیغات، از طریق ارائه تخفیفهای ویژه در باشگاه مشتریان خدمات ویژه خود را معرفی کنید و به این ترتیب مشتریان پیشین را به مشتریان فعلی و البته وفادار تبدیل کنید.
- برنامه ریزی و تعیین مسیر برای مشتریان: به طور کلی هدف مشتریان برای حضور در موسسات آموزشی متفاوت است. شما باید بتوانید به درستی نیاز و اهداف مشتریان را شناسایی کنید و با توجه به آن به تعیین مسیری تازه و جذاب برای رسیدن به اهداف آنها بپردازید. در ادامه باید از این مسیر تازه خود در باشگاه مشتریان رونمایی کنید.
- امتیازدهی به مشتریان: توجه به مشتریان و امتیازدهی به آنها تاثیر به سزایی در تبدیل آنها به مشتریان وفادار خواهد داشت. سعی کنید با توجه به رفتار مشتریان، به آنها ترفیع دهید. به این ترتیب میتوانید آنها را برای ماندگار شدن در مجموعه آموزشی خود ترغیب نمایید.
- تعیین بودجه برای راه اندازی باشگاه مشتریان: راه اندازی باشگاه مشتریان دنیای پیچیدهای دارد. بهتر است در همان ابتدای کار هزینههای مربوط به راه اندازی این باشگاه را مشخص کنید. پیش بردن اهداف در این زمینه بدون تعیین بودجهای مشخص، کسب و کار شما را به خطر میاندازد!
استراتژیهای مجموعه مشاورین اندیشه آسیا برای راه اندازی باشگاه مشتریان
یکی از اصلیترین ویژگیهای مجموعه مشاورین اندیشه آسیا که آنها را نسبت به سایرین متمایز میکند، مربوط به سیاست گذاریهای ویژه و تعیین استراتژیهای کاربردی با توجه به موقعیت کسب و کار کارفرمایان است.
کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به خوبی میدانند که هدف اصلی در راه اندازی باشگاه مشتریان، وفادار کردن مشتریان است. به این ترتیب سعی دارند تا با توجه به سیاستهای کاری هر موسسه آموزشی، استراتژیهای پربازده تعیین نمایند. برخی از این استراتژیها عبارتند از:
- امتیازدهی با توجه به هزینههای پرداخت شده: در این استراتژی اولویت با مشتریانی است که خدمات گران قیمت موسسه آموزشی شما را خریداری کردهاند. این دست از مشتریان امتیاز بالاتری به دست میآورند و میتوانند از تخفیفهای ویژهتری بهره ببرند.
- امتیازدهی با توجه به میزان وفاداری: در برخی از مواقع لازم است تا مشتریان را با توجه به میزان وفاداری آنها دسته بندی کنیم و امتیاز دهیم. به این ترتیب شانس بیشتر و مزایای بالاتر از آن مشتریانی خواهد بود که در بازههای زمانی طولانیتری از خدمات موسسه آموزشی شما استفاده کرده اند.
- ایجاد فضای سرگرم کننده برای مشتریان: اخیرا استقبال از فضاهای سرگرم کننده در باشگاه مشتریان طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این استراتژی توجه مشتریان به کسب و کار شما جلب خواهد شد. ایجاد بستری مناسب برای بازی و سرگرمی در بین مشتریان راهکاری جدید و جذاب برای جذب بهتر آنها خواهد بود.
موارد گفته شده، تنها برخی از استراتژیهای کاربردی برای راه اندازی باشگاه مشتریان به شمار میرود. شما میتوانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و شناسایی بهترین استراتژی منطبق با سیاستهای موسسه آموزشی خود و همچنین شرکت در کارگاه آموزشی( اصول و مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان در موسسه آموزشی)
با شماره تلفن 02188906532 تماس حاصل فرمایید و از مشاورههای کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا بهرهمند شوید.