اخذ مجوز نشر دیجیتال (رسانه‌های دیجیتال)

30 دیدگاه
اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال

به لطف پیشرفت تکنولوژی، زندگی همه ما روز به روز در حال تغییر است. در سال‌های نه چندان دور افراد مختلف آشنایی چندانی با رسانه‌های دیجیتال نداشتند اما حالا این رسانه‌ به قدری در زندگی ما وارد شده است که افراد مسن و کودکان هم شیوه استفاده از آن را یاد گرفته‌اند. باید اعتراف کنیم که رسانه‌های دیجیتال به زندگی روزمره همه ما وارد شده است و ما برای پاسخگویی به اغلب نیازمندی‌هایمان به این فضای نوظهور نیاز داریم. به همین دلیل است که در چند سال اخیر تقاضا برای اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) بیشتر از گذشته شده است.

با پیشرفت تکنولوژی بستر تازه‌ای به وجود آمده است که می‌توان به کمک آن در کوتاه‌ترین زمان به انواع محتوا دسترسی پیدا کرد. این بستر تازه که در چند سال اخیر با سرعت زیادی در حال رشد است، به نام رسانه‌های دیجیتال شناخته می‌شود.

انواع مجوز نشر دیجیتال

برای آشنایی بیشتر با انواع این مجوز، جدول ذیل را ملاحظه بفرمائید، لازم به ذکر است که مطابق با نوع فعالیت هر شخصیت حقیقی و یا حقوقیِ متقاضی این نوع مجوز می‌بایست یکی از عناوین زیر انتخاب شود در جدول فوق مصادیق فعالیت هر نوع مجوزذکر شده است مطابق با نوع محتوایی که متقاضی قصد انتشار دارد و همچنین نوع بازدید کنندگان محتوا یکی از عناوین انتخاب می شود جهت آشنایی بیشتر با انواع مجوز نشر برخط با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

 

ردیف نوع مجوز مصادیق فعالیت
1 نشر دیجیتال مبتنی بر حامل تولید و انتشار نرم افزارهای آموزشی کتابهای دیجیتال (ای – بوک) کتاب‌های صوتی نرم افزارهای کاربردی و همراه در بستر CD/DVD و …
2 نشر دیجیتال برخط وب سایتها وبلاگها ، فروشگاه های آنلاین و …
3 تصدی رسانه برخط پیامده تامین محتوا و پیامکهای ارزش افزوده ، مسابقات ،پیامکی، سرویس های ارزش افزوده تصویری (MMS)، (MNS) و …
4 تصدی رسانه برخط تلفن هوشمند خطوط تلفن هوشمند IN و خطوط گویا و …
5 تصدی رسانه برخط کاربر محور سامانه های پیام رسان همراه شبکههای اجتماعی ، سرویس دهندگان وبلاگ ها ، سامانه های اشتراک صدا و تصویر، تالارهای گفت و گو و ….
6 تکثیر حامل‌های دیجیتال تکثیر محدود (داپلیکیتور) / استمپری (نامحدود) لوح فشرده

 

چرا به اخذ پروانه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) نیاز است؟

اگر نیم نگاهی به سال‌های نه چندان دور داشته باشید، متوجه می‌شوید که در چند سال گذشته سبک و سیاق تولید محتوا در جامعه ما تفاوت فاحشی پیدا کرده است. در چندین سال گذشته رسانه‌های مختلف و روزنامه‌های چاپی محتوای خود را در بازه زمانی مشخصی منتشر می‌کردند، ضمن اینکه پیش از انتشار محتوا، نظارت دقیقی بر آن وجود داشت.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال (رسانه‌های دیجیتال)

از آنجایی که سرعت رشد و پیشرفت رسانه‌های دیجیتال در سرتاسر دنیا بسیار زیاد بود، متاسفانه آغاز کار این رسانه در سرتاسر جهان با نظارت دقیقی همراه نبود. بدون شک نبود نظارت دقیق بر محتوای موجود در رسانه‌های دیجیتال آسیب‌های جدی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را به همراه داشت.

همین موضوع موجب شد تا فرآیند اخذ مجوز رسانه دیجیتال (نشر دیجیتال) به نیازی اساسی برای آغاز فعالیت رسانه‌های این‌چنینی تبدیل شود. قطعا اخذ مجوز کمک می‌کند تا نگاه دقیق‌تری بر تولید محتواهای رسانه‌های دیجیتال باشد.

در جامعه ما حرکت انسان‌ها به سمت رشد و تعالی بسیار ارزشمند است، به همین دلیل سعی بر این است تا با نظارت دقیق بر محتوای تولیدی رسانه‌های دیجیتال، بستر مناسبی برای حرکت انسان‌ها در این مسیر فراهم شود.

در واقع در کشور ما تمامی محتواهای تولیدی در رسانه‌های دیجیتال به محتواهای بومی، ایرانی و اسلامی تبدیل می‌شود تا رسانه‌های دیجیتال به یک فضای امن برای خانواده تبدیل شود.

اخذ مجوز رسانه برخط (نشر دیجیتال) چگونه است؟

تمامی افرادی که قصد نشر دیجیتال (انتشار محتوا در سایت‌ها و بستر اینترنت) را داشته باشند، باید از یکی از روش‌های نشر حامل و یا نشر برخط استفاده کنند. به طور کلی همان طور که پیشتر اشاره شد باید برای انتشار محتوای رسانه‌های دیجیتال بر طبق قوانین، شرایط و ضوابط از پیش تعریف شده جلو رفت و برای اخذ مجوزهای لازم نشر اقدام نمود.

افرادی که قصد نشر دیجیتال بر خط را داشته باشند، باید به منظور کسب پیش‌زمینه‌های لازم به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و وزارت ارشاد رجوع نمایند و پس از کسب مجوزهای اولیه برای تولید و عرضه محتوای موردنظر خود اقدام کنند.

اگرچه هدف نشر بر حامل دیجیتال باشد، باید برای اخذ مجوزهای لازم بر طبق قوانین دیگری جلو رفت. اخذ پروانه انتشار، اخذ مجوز تکثیر، اخذ هولوگرام و… برخی از گام‌های اساسی برای نشر بر حامل دیجیتال به شمار می‌رود.

چگونگی اخذ مجوز نشر بر خط (نشر دیجیتال)

باید اعتراف کرد که با توجه به پیچیدگی رسانه‌های دیجیتال و نیاز به اعمال ممیزی در تولید محتواهای مختلف باید برای نظارت دقیق بر عملکرد رسانه‌های دیجیتال از مراجع مختلفی به منظور ارائه مجوز کمک گرفت.

در واقع با توجه به حوزه فعالیت، نوع نشر و… به مجوزهای مختلفی نیاز است که برای اخذ هر یک از این مجوزها باید به مراجع صدور مختلفی رجوع شود، ولی مرجع اصلی در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.

به همین دلیل به تمامی افراد توصیه می‌شود تا به منظور پیشبرد سریع و آسان، راه پرفراز و نشیب اخذ مجوز‌های رسانه‌های دیجیتال از افراد کاربلد در این حوزه کمک گرفته شود.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

برای اخذ این مجوز لازم است ابتدا به آدرس اینترنتی login.samandehi.ir​ مراجعه کنید. پس از وارد شدن به سایت، طبق تصویر بر روی ثبت نام و ورود از پنجره واحد کلیک کنید.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

پس از کلیک، وارد درگاه دولت من شده و شماره موبایل خود را وارد کرده و با دریافت کد پیامکی ارسال شده، ثبت نام خود را انجام دهید. (در نظر داشته باشید کلیه اطلاعات ثبت شده در اینجا باید با اطلاعات پنجره واحد یکی باشد)

مراحل اخذ مجوز نشر دیجیتال

در قسمت نوع متقاضی، لازم است نوع شخصیت خود یعنی حقیقی یا حقوقی را تعیین کنید.

طبق تصویر فرم درخواست عضویت خود را به دقت تکمیل کنید. (هم‌چنین لازم است مجدد نوع شخصیت خود را به درستی انتخاب کنید)

فرایند صدور اخذ مجوز نشر دیجیتال

پس از تکمیل اطلاعات خود لازم است، به آدرس اینترنتی login.saramad.ir مراجعه کرده و طبق تصویر با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور، به درگاه سرآمد وارد شوید.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

پس از ورود به درگاه سرآمد، صدور مجوز واحدهای دیجیتال را انتخاب کنید.

مراحل اخذ مجوز نشر دیجیتال

نکته مهم:

در کلیه مراحل متقاضی باید از طریق پنل خود با کارشناسان در ارتباط باشد.

طریقه ارسال پیام: مطابق تصویر پس از ورود به بخش ((صدور مجوز واحدهای دیجیتال)) در پایین صفحه اصلی، باکس ارسال پیام را مشاهده می‌نمایید که در بالای آن عبارت ((مجوز فعالیت – ارتباط با واحد در مرکز)) درج شده است.

در پایین همین باکس می‌توانید متن پیام یا سوال خود را تایپ کرده و سپس دکمه ارسال پیام را بزنید. اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص پرونده شما نیز توسط کارشناسان از طریق ارسال پیام در همین بخش صورت می پذیرد، به همین دلیل ضروری است همواره پنل خود را در طول فرآیند اخذ مجوز چک نمایید.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

سپس باید از طریق منو سمت راست و با توجه به نوع شخصیت خود (یعنی حقیقی یا حقوقی)، تمامی اطلاعات لازم اعم از مشخصات واحد، مشخصات مدیر، مشخصات هیئت مدیره، سهام‌داران و… را تکمیل نموده و تمامی مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. (لطفا این مراحل را به دقت انجام دهید)

پس از تکمیل، بارگذاری و ثبت تمامی مدارک، آغاز فرآیند بررسی مدارک اعضا را انتخاب نمایید تا پرونده به مرحله بررسی ارجاع داده شود.

سپس وارد سایت mojavez.ir می‌شوید تا درخواست خود را ثبت کنید. طبق تصویر برای درخواست مجوز نشر دیجیتال، ابتدا بر روی درختواره کسب و کار کلیک کرده و پیش روید.

مراحل اخذ مجوز نشر دیجیتال

فرایند اخذ مجوز نشر دیجیتال

سپس وارد صفحه راهنمای دریافت مجوز نشر دیجیتال می‌شوید. لطفا به دقت تمامی شرایط و مدارک موردنیاز را مطالعه کنید، پس از مطالعه برای درخواست مجوز طبق تصویر زیر عمل کنید.

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

برای درخواست مجوز خود، باید نوع شخصیت (حقوقی یا حقیقی) را تعیین کنید.

مراحل اخذ مجوز نشر دیجیتال

به طور مثال اگر به عنوان فردی حقیقی درخواست مجوز دارید، طبق تصویر زیر اطلاعات اولیه همچون شماره تلفن و کد امنیتی را وارد کرده و درخواست رمز یکبار مصرف را ارسال می‌نمایید.

فرایند اخذ مجوز نشر دیجیتال

پس از این مرحله وارد حساب کاربری خود می‌شوید، سپس طبق تصویر باید دارا بودن شرایط را تایید و موارد خواسته شده را وارد کنید. (برای ورود اطلاعاتی از قبیل کد رهگیری پرونده مالیاتی، راهنما و نحوه دریافت آن را مطالعه کنید)

نحوه اخذ مجوز نشر دیجیتال

درخواست اولیه شما ثبت می‌شود.

بعد از تکمیل و تایید مدارک موردنظر در سایت درگاه ملی، درگاه تخصصی سامانه login.samandehi.ir به شما نمایش داده می‌شود تا مدارک بارگذاری شده خود را به مرحله بررسی ارجاع دهید. تمامی اطلاع‌رسانی‌ها و نتایج این درخواست‌ها در قسمت ارتباط با کارشناسان نمایش داده می‌شود.

تاثیر رسانه‌های دیجیتال

همه ما به خوبی می‌دانیم که رسانه‌های دیجیتال قدرت و سیطره وسیعی دارند. جذابیت زیاد این رسانه موجب شده است تا روز به روز بر تعداد علاقمندان به این فضا افزوده شود، محبوبیت رسانه‌های دیجیتال به قدری بالا رفته است که حالا جوامع و افراد سنتی نیز رو به این رسانه آورده‌اند. رسانه‌های دیجیتال با زندگی امروزی بشر عجین شده‌اند و بسیاری از اقدامات را آسان‌تر از قبل کرده‌اند.

ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتال

  • وجود محتوای رنگارنگ: شما می‌‌توانید به لطف رسانه‌های دیجیتال به انوع محتواهای آموزشی، خبری، هنری، ورزشی و… دسترسی پیدا کنید.
  • دامنه انتشار وسیع: با گسترش تکنولوژی و فضای اینترنت محتوای رسانه‌های دیجیتال در کسری از ثانیه در نقاط مختلف دنیا جابجا می‌شوند.
  • داشتن قابلیت تعامل: در عصر حاضر که تعاملات اجتماعی حلقه گمشده انسان‌ها است، رسانه‌های دیجیتال فضای مناسبی را برای تعاملات اجتماعی مجازی فراهم کرده است.
  • داشتن مخاطبینی با نگرش‌های مختلف: یکی از جذابیت‌های رسانه‌های دیجیتال حضور مخاطبینی با نگرش‌های متفاوت است، به همین دلیل شما می‌توانید در هر زمینه‌ای از نظرات و اعتقادات افراد مختلف استفاده کنید.
  • دسترسی آسان: خوب یا بد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رسانه‌های دیجیتال دسترسی آسان است، به همین دلیل شما می‌توانید در هر کجای دنیا به راحتی به رسانه‌های دیجیتال دسترسی داشته باشید.
  • جذابیت بالا: یکی از اهداف رسانه‌های دیجیتال جذب هر چه بیشتر مخاطبین است، به همین دلیل است که روز به روز سعی بر تولید محتواهای منحصر به فرد بیشتر می‌شود، شما می‌توانید محتواها را در قالب تصویر، ویدئو و یا متن دریافت کنید.

برای فعالیت در بخش رسانه‌های دیجیتال باید به منظور اخذ مجوزهای لازم اقدام شود، هدف از اخذ مجوز، نظارت دقیق بر عملکرد و محتوای تولیدی است.

اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) همراه با مجموعه مشاورین اندیشه آسیا

طی کردن مراحل اداری مختلف اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال برای افرادی که از تجربه کافی در این عرصه برخوردار نیستند بسیار دشوار و زمان‌بر است، بهتر است در همان ابتدای کار از افراد ماهر و متخصص این حوزه کمک گرفته شود.

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا با شناسایی این نیازمندی، گروهی از کارشناسان ماهر، باتجربه و کاربلد را گرد هم آورده است تا متقاضیان را برای سرعت بخشیدن به فرآیند اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) یاری دهد.

شما می‌توانید با شماره تلفن 88906598-021 تماس حاصل فرمایید و سوالات اولیه خود را در خصوص اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال مطرح نمایید.

سوالات متداول تاسیس و یا اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال)

به سوالات متداول شما در زمینه اخذ مجوز رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) پاسخ داده‌ایم:

1- آیا واگذاری مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) امکان‌پذیر است؟

خیر، واگذاری مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) ممنوع و غیرقانونی بوده و ابطال پروانه متخلفین را به همراه خواهد داشت، برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

2- آیا خرید مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) امکان‌پذیر است؟

خیر، خرید مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) تخلف محسوب می‌شود و غیرقانونی می‌باشد.

3- آیا فروش مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) امکان‌پذیر است؟

خیر، فروش مجوز موسسه رسانه‌های دیجیتال (نشر دیجیتال) تخلف محسوب می‌شود و غیرقانونی می‌باشد.

4- حداقل مدرک تحصیلی برای متقاضی تاسیس موسسه نشر دیجیتال حقیقی چقدر می‌باشد؟

حداقل مدرک تحصیلی دیپلم می‌باشد.

5- آزمون تاسیس رسانه‌های دیجیتال شامل چند سوال و حداقل نمره قبولی چقدر است؟

شامل ۲۰ سوال و می‌بایست حداقل حائز نمره ۱۲ از ۲۰ باشید.

6- اخذ مجوز نشر دیجیتال به کدامیک از حالت‌های حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است؟

هر دو حالت اخذ پروانه به صورت حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است.

7- در اخذ پروانه رسانه‌های دیجیتال حقوقی حداقل تعداد اعضا چند نفر است؟

حداقل تعداد اعضا ۲ نفر می‌باشد.

8- اعتبار پروانه موقت و دائم نشر دیجیتال چند ساله می‌باشد؟

اعتبار پروانه موقت نشر دیجیتال ۶ ماهه می‌باشد، و اعتبار پروانه دایم نشر دیجیتال ۵ ساله می‌باشد.

9- در صورت عدم انجام اقدامات ثبتی در طی مجوز ۶ ماهه این مجوز به چه میزان قابل تمدید است؟

حداکثر ۶ ماه قابل تمدید می‌باشد.

10- قیمت مجوز نشر دیجیتال چقدر می‌باشد؟

خرید، فروش و واگذاری مجوز نشر دیجیتال ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.

30 پاسخ به “اخذ مجوز نشر دیجیتال (رسانه‌های دیجیتال)”

  1. اقای عبداللهی گفت:

    سلام
    حداقل سن برای گرفتن مجوز چند سال می باشد؟

  2. مینو جانی پور گفت:

    ببخشید گرفتن مجوز چقدر زمان میبره؟

  3. امین گفت:

    کسی که سوءپیشینه دارد برای گرفتن مجوز مشکلی نداره؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای اخذ این مجوز نیاز به داشتن شرایط عمومی و اختصاصی می‌باشد که داشتن گواهی عدم سوءپیشینه نیز یکی از این شرایط می‌باشد.

  4. مهدوی پور گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    ایا ازمون انلاین میباشد؟ نمونه سوالات ازمون از کجا میتوانم تهیه کنم؟

  5. یاشار گفت:

    با دیپلم فنی میتونم مجوز بگیرم؟

  6. فرشاد گفت:

    سلام ، اگر فردی مدرکش از دیپلم بالاتر باشد، دارای امتیاز برای گرفتن مجوز میباشد؟

  7. علی گفت:

    سلام
    برای اخذ مجوز نشر دیجیتال بصورت شخص حقیقی امکانش هست؟

  8. گنجی گفت:

    درود
    برای گرفتن مجوز نشر دیجیتال از چه ارگان یا ارگان هایی باید اقدام کرد؟

  9. میثم گفت:

    سلام بر شما
    توی سایتش نوشته که به افراد حقیقی بابت نشر دیجیتال، پروانه داده نمیشه و فقط پنل رو خواهند داشت! این یعنی چی؟ یعنی افراد حقیقی نمیتونند مدرکی دال بر داشتن مجوز نشر دیجیتال بر خط بدهند و نمیتوانند از معافیت مالیاتی مربوطه بهره بند شوند؟؟؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم اخذ مجوز نشر دیجیتال برای افراد حقیقی و حقوقی به هر دو شکل امکان‌پذیر است.

  10. سید محمد گفت:

    با عرض سلام و ادب
    لطفا بفرمایید متقاضیان حقیقی برای اخذ مجوز رسانه های دیجیتال چه مدارکی لازم دارند؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  11. شادی گفت:

    سلام روزبخیر باید از وزارت ارشاد مجوز گرفته بشه؟

  12. رهام حسینی گفت:

    سلام در خصوص پروسه اخذ مجوز سوال داشتم؟

  13. سمیرا اسدپور گفت:

    روزبخیر
    شرایط تمدید مجوز چی هست؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  14. شادمهر گفت:

    درود
    همسرم لیسانس اقتصاد داره میتونه این مجوز رو بگیره؟

  15. آقای حبیب زاده گفت:

    درود وقت بخیر – با مدرک لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات این مجوز قابل اخذه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *