ثبت شرکت خلاق

20 دیدگاه
ثبت شرکت خلاق

عموما افرادی که با مفاهیم جدید در کسب و کار نوین سرو کار دارند، از فرایند ثبت شرکت خلاق نیز می‌دانند. البته از آنجایی که این مفهوم مهم به تازگی به عرصه کسب و کارها وارد شده است، نیاز به معرفی بیشتری دارد. شما تا چه اندازه از شرکت‌های خلاق می‌دانید؟ آیا تا به حال سابقه کار در چنین شرکت‌هایی را داشته‌اید؟

اهمیت ثبت شرکت خلاق

بر طبق رویکردهای جدید اقتصادی قرار بر این شده است تا با گسترش روزافزون اقتصاد خلاق گامی اساسی در رشد و توسعه این مرز و بوم برداشته شود. با به کارگیری استراتژی‌های موجود در اقتصاد خلاق می‌توان صنعت و فرهنگ را به درستی به یکدیگر گره زد، به طوری که رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت هدف اصلی از فعالیت شرکت‌های خلاق، ایجاد تعاملی قوی بین فرهنگ و اقتصاد است که در نهایت با عرضه محصولات یا خدمات منحصر به فرد به خلق ثروت منجر می‌شود.

همان طور که از نام شرکت‌های خلاق مشخص است، لازمه اصلی برای رشد و توسعه چنین شرکت‌هایی نوآوری و خلاقیت است. در واقع سعی بر این است تا با استفاده از مدل‌های نوین در کسب و کار، بازار هدف به شکل ویژه‌ای در اختیار گرفته شود. جالب است بدانید که محصولات و خدماتی که در شرکت‌های خلاق معرفی می‌شوند، صرفا از فناوری پیشرفته برخوردار نیستند.

حال شاید این سؤال برایتان مطرح شده باشد که چه لزومی در ثبت شرکت خلاق وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بر طبق قانون، خصوصی بودن و خلاقیت محوری دو جز جدایی‌ناپذیر از این شرکت‌ها به حساب می‌آید که متقاضیان می‌توانند با تکیه بر این دو جز و پیروی از یک سری قواعد دیگر برای دریافت تسهیلات و مزایا اقدام نمایند.

در سال‌های نه چندان دور تاکیدی بر فعالیت شرکت‌های خلاق نبود. در دهه اخیر بیشترین تمرکز بر توسعه و گسترش شرکت‌های دانش بنیان بوده است و سعی بر این است تا با از میان برداشتن موانع موجود در مسیر این شرکت‌ها، روال توسعه و رشد روزافزون آن‌ها آسان‌تر شود. البته که از سال 1396 نگاه تازه‌ای به فعالیت‌های خلاقانه شده است و شاهد رشد شرکت‌های خلاق در کنار شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

اهمیت ثبت شرکت خلاق

با ثبت شرکت خلاق می‌توان با به کارگیری پتانسیل‌های موجود در عرصه خلاقیت و نوآوری با رویکردهای جذاب و هدفمند به آبادانی ایران عزیزمان کمک کرد.

مزایای فعالیت شرکت‌های خلاق

  • توسعه نوآوری و کارآفرینی در کشور
  • افزایش اشتغال‌زایی برای نیروهای خلاق و  تحصیل‌کرده
  • ارائه محصولات و خدمات معتبر از سوی شرکت‌های خلاق
  • برطرف کردن مشکلات و معضلات اساسی جامعه با رویکردهای خلاقانه
  • رشد و توسعه صنایع مختلف
  • بهبود صادرات و انسجام هر چه بیشتر همکاری‌های بین‌المللی

حوزه‌های فعال برای شرکت‌های خلاق

  • خدمات فناوری اطلاعات
  • تبلیغات و بازاریابی
  • انیمیشن و فیلم
  • بازی و سرگرمی‌های موبایلی و ویدئویی
  • آموزش
  • هنرهای تجسمی
  • طب سنتی
  • مد و پوشاک
  • تولید محتوا
  • خوراک و نوشیدنی
  • فروشگاه
  • کشاورزی
  • دامپزشکی
  • سرمایه‌گذاری و مالی
  • حمل و نقل
  • نمایشگاه
  • و…

تفاوت شرکت دانش بنیان و خلاق در چیست؟

به طور کلی نمی‌توان شرکت‌های دانش بنیان را از شرکت‌های خلاق جدا دانست. زیرا در واقع شرکت‌های خلاق زیرمجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌روند. البته که عملکرد این دو شرکت با یکدیگر متفاوت است. با یک نگاه کل می‌توانیم بگوییم شرکت‌های دانش بنیان با به کارگیری فناوری پیشرفته سعی بر ارائه خدمات و محصولات بی‌نظیری دارند که در نهایت منجر به رفاه هر چه بیشتر انسان امروز شود. در واقع در شرکت‌های دانش بنیان علم، توسعه تکنولوژی و دانش فنی حرف اول را می‌زند. در صورتی که در شرکت‌های خلاق تمرکز اصلی بر روی موضوعات فرهنگی و اجتماعی است.

بهتر است برای درک بهتر حوزه فعالیتی شرکت‌های خلاق مثالی بزنیم. تصور کنید که یک شرکت دیجیتال مارکتینگ سعی دارد تا در قالب شرکتی خلاق به بهبود کسب و کارها کمک کند. این شرکت باید تمامی روش‌های جدید و خلاقانه را برای عرضه محتوای خود به کار ببندد. در واقع هیچ‌گاه از یک شرکت خلاق انتظار نمی‌رود که با استفاده از دانش پیشرفته فنی دست به تولید و عرضه محصولات و خدمات ویژه بزند.

الزامات معرفی شده برای ثبت شرکت خلاق

  • به منظور ثبت شرکت خلاق، باید پیشتر اقدامات لازم برای ثبت یکی از انواع شرکت‌های قانونی انجام شده باشد. در واقع لازم است تا در ابتدا یک شرکت رسمی به ثبت برسد تا در ادامه بتوان روند قانونی ثبت شرکت خلاق را طی کرد.
  • فقط شرکت‌های خصوصی می‌توانند در قالب شرکت خلاق فعالیت کنند. به عبارت دیگر این حق از موسسات و ادارات دولتی گرفته شده است.
  • برای اینکه عملکرد شرکت خلاق از سوی قانون تایید شود، باید محصول یا خدمتی به بازار عرضه شود که واجد شرایط نوآوری و خلاقیت باشد، به گونه‌ای که مشابه آن خدمت یا محصول در سطح کشور عرضه نشده باشد.
  • خدمات یا محصولات عرضه‌شده در شرکت‌های خلاق باید به گونه‌ای باشند که نیازی را از جامعه امروزمان برطرف کنند، مثلا به بهبود محیط زیست کمک کند یا موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی شود و…
  • خدمات یا محصولات ارائه‌شده در شرکت‌های خلاق باید مورد تایید و استفاده مردم قرار بگیرد و در نهایت به اشتغال‌زایی کمک کند. ضمن اینکه این محصولات یا خدمات باید ظرفیت کافی برای صادرات را نیز داشته باشد. در یک کلام باید بگوییم که خدمات و محصولات شرکت‌های خلاق باید قابلیت توسعه و گسترش در بازارهای جهانی را داشته باشد.

نکات قابل توجه برای ثبت شرکت‌های خلاق

شاید تصور کنید با توجه به جدید بودن شرکت‌های خلاق، فرایند ثبت آن‌ها بسیار ساده است. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است و  افرادی که قصد ثبت چنین شرکتی را دارند، باید از چالش‌های فراوانی عبور کنند. برخی از نکات قابل توجهی که باید در زمان ثبت شرکت خلاق به آن توجه داشت، عبارتند از:

  • روند ثبت شرکت خلاق با شرکت دانش بنیان متفاوت است، برای ثبت شرکت خلاق باید پیشتر هسته اولیه مجموعه تشکیل شده باشد.
  • برای اینکه بتوان شرکت خلاق را به ثبت رساند، باید خدمت یا محصول تولید و عرضه شده باشد. در واقع نمی‌توان با یک ایده خام یا صرفا یک طرح، شرکت را ثبت کرد.
  • متقاضیان ثبت شرکت خلاق باید سابقه قوی در زمینه ایجاد و توانمند کردن مجموعه‌های کاری داشته باشند. بر طبق قانون تعیین شده باید متقاضی پیشتر سابقه راه‌اندازی 3 استارتاپ در بخش تخصصی را در رزومه خود داشته باشد.
  • متقاضیان می‌توانند محصول یا خدمت خود را  هم‌زمان برای شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به ثبت برسانند. البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که برای استفاده از حمایت‌های قانونی فقط باید یک مورد انتخاب شود. در واقع نمی‌توان با یک محصول یا خدمت از مزایای هر دو شرکت بهره‌مند شد.

روند کلی ثبت شرکت خلاق

برای ثبت شرکت خلاق باید فرایندی ثابت اما تودرتو را طی کرد. ارائه درخواست به مرجع صدور مجوز، تهیه اسناد و مدارک، مشخص کردن حوزه فعالیتی، توضیح دادن نوآوری‌ها و خلاقیت‌های به کار گرفته شده در تولید محصولات یا ارائه خدمات، ارائه اسناد و مدارک و… برخی از اقدامات ضروری به منظور ثبت شرکت است. داشتن برنامه دقیق برای پیشبرد اهداف شرکت خلاق، تامین ساختمان خانه خلاق با در نظر گرفتن استانداردهای تعیین شده و… بخشی دیگر از پیش‌نیازهای راه‌اندازی شرکت خلاق به شمار می‌رود.

روند کلی ثبت شرکت خلاق

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا به عنوان یک راهنمای خوب به متقاضیان تاسیس شرکت خلاق کمک می‌کند تا تمامی فرایندهای قانونی را به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان طی کنند.

ثبت شرکت خلاق همراه با اندیشه آسیا

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که تمایل به ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کاری دارند، طی کردن مراحل قانونی است. در کشور ما حساسیت‌های زیادی بر روی فعالیت کسب و کارها وجود دارد. همین موضوع موجب شده است تا ارگان‌های متفاوتی بر عملکرد کسب و کارها نظارت داشته باشند. ضمن اینکه نمی‌توان بدون اخذ مجوز فعالیت قانونی را شروع کرد و از تسهیلات و مزایای دولتی بهره‌مند شد.

از همین رو تمامی متقاضیان در تلاشند تا خیلی زود این روال قانونی را طی کنند تا بتوانند با دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز کنند. البته از آنجایی که اسناد، مدارک، مراحل و شرایط اخذ مجوز برای انواع شرکت‌ها متفاوت است، شاهد بروز پیچیدگی‌های زیادی برای دریافت تاییدیه قانونی هستیم. ناگفته نماند که ابهامات و پیچیدگی‌های موجود برای ثبت شرکت خلاق بیشتر از انواع شرکت‌های دیگر است. از آنجایی که قدمت شرکت‌های خلاق چندان زیاد نیست، قوانین و شرایط اخذ مجوز برای چنین شرکت‌هایی برای متقاضیان تازگی دارد و در بسیاری از مواقع با راه و چاه این مسیر آشنایی ندارند. همین موضوع موجب می‌شود تا فرایند اخذ مجوز شرکت خلاق طولانی‌تر شود و گاهاً بدون نتیجه مطلوب به پایان برسد. همین موضوع موجب شده است تا اغلب متقاضیان ترجیح دهند در همان ابتدای کار از افراد متخصص این حوزه کمک بگیرند.

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا یک راهنمای عالی برای علاقه‌مندان ثبت شرکت خلاق به شمار می‌رود. این مجموعه سال‌هاست که به عنوان مشاور برندهای آموزشی مطرح کشور فعالیت دارد و به طبع می‌تواند به عنوان یک مشاور دلسوز، اطلاعات مفیدی به متقاضیان و مشتریانش ارائه دهد. شماره تلفن 88906532-021 راه ارتباطی شما با کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا است.

20 پاسخ به “ثبت شرکت خلاق”

  1. آقای خنجری گفت:

    سلام وقت بخیر
    شرایط اخذ مجوز شرکت خلاق در سال 1402 به چه صورت میباشد؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  2. کامیار گفت:

    سلام بر شما
    من به مشاوره در این زمینه نیاز دارم
    لطفا منو راهنمایی کنید

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  3. رضازاده گفت:

    سلام مدرک تحصیلی لازم برای اخذ این مجوز در چه مقطعی باید باشه ؟

  4. آقای فراهانی گفت:

    سلام
    فردی که صاحب سه کسب و کار در فضای مجازی باشد میتواند برای ثبت شرکت خلاق اقدام کند؟

  5. جعفریان گفت:

    درود وقت بخیر
    برای ثبت این شرکت در حوزه ای خاص در یک شهر تعداد شرکت های خلاق در آن شهر مهم است؟

  6. مهندس صفری گفت:

    بنده چهار تا استارتاپ رو دارم مدیریت میکنم و روند خوبی رو داره طی میکنه، میخواستم بپرسم شرایط سنی و مدرک تحصیلی چه مواردی باید باشه تا بتونم این مجوز رو اخذ کنم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  7. علی سینا گفت:

    سلام
    ثبت شرکت خلاق چه مزایایی داره نسبت به دانش بنیان؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  8. مرجانی گفت:

    سلام در خصوص هزینه و زمانی که براش باید صرف بشه لطفا توضیح بدید

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  9. ali گفت:

    برای اخذ مجوز شرکت خلاق چه پروسه ای رو باید طی کرد؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  10. سرفراز گفت:

    سلام وقت بخی
    موسس شرکت دانش بنیان میتواند مجاز به اخذ این مجوز باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *