ثبت اختراع

14 دیدگاه
ثبت-اختراع

آیا تا کنون به اهمیت ثبت اختراع فکر کرده‌اید؟ با ثبت اختراع می‌توان نام مخترع را در میان نسل‌های آینده زنده نگه داشت. باید اعتراف کرد آن چیزی که جهان را به سمت پیشرفت و توسعه سوق می‌دهد، اختراع است. قطعا اگر پای اختراع در میان نبود، تا کنون هیچ خبری هم از هواپیما، برق، تلویزیون و… نبود.

بدون شک اختراع و میل به سمت بی‌نهایت از لازمه بقا در دنیای مدرن امروز است. در صورتی که مخترع رفتار حرفه‌ای داشته باشد، می‌تواند پس از سیاست‌گذاری‌های دقیق به سرمایه‌های کلان نیز دست پیدا کند. در این میان است که اهمیت ثبت اختراع بیش از پیش احساس می‌شود.

ثبت-اختراع

اختراعات زندگی بشر را به سمت ساده‌تر شدن هدایت می‌کند. به همین دلیل همواره در سراسر دنیا شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای مخترعین در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت ثبت اختراع

در سال‌های اخیر مخترعین زیادی بوده‌اند که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند، اختراعات خود را به مرحله سوددهی رسانده‌اند و در حال حاضر در دسته ثروتمندان جای گرفته‌اند. همین موضوع موجب شده است تا تمایل به اختراع در نسل جوان افزایش پیدا کند.

اینکه جوانان برای اختراع ترغیب شوند بسیار خوب و شگفت‌انگیز است و نشانه‌ای از توسعه و پیشرفت مملکت برآورد می‌شود. البته نکته‌ای که مخترعین باید به آن توجه داشته باشند، ثبت به موقع اختراع است. زیرا در دنیای امروز که می‌توان در یک ثانیه یک خبر را در سرتاسر دنیا منتشر کرد، باید به دنبال راهی ایمن برای محافظت از اختراع بود. زیرا در صورت هر گونه کم کاری در این حوزه، ممکن است که اختراع یک شخص و ثمره تلاش‌های شبانه‌روزی وی در این سر دنیا، به نام و سود شخصی دیگر در گوشه‌ای دیگر از این دنیا به ثبت برسد.

پس برای بهره بردن تجاری از یک اختراع باید پیش از هر اقدامی به فکر ثبت آن بود. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که هر تلاش علمی امکان ثبت نخواهد داشت. مواردی که در میان گزینه‌های اختراعی جای ندارند، عبارتند از:

  • در صورتی که شخصی نظریه علمی یا هنری ارائه دهد، نمی‌تواند آن را به عنوان اختراع به ثبت برساند.
  • امکان ثبت اختراع برای افرادی که به نتایجی در خصوص اقدامات درمانی لازم برای انسان و حیوان‌ها رسیده‌اند، وجود ندارد.
  • در صورتی که اختراعی پیشتر ثبت یا پیش‌بینی شده باشد، نمی‌توان مجددا آن را به نوعی دیگر به ثبت رساند.
  • اختراعات مغایر با موازین شرعی و اخلاقی امکان ثبت ندارد.
  • فعالیت‌هایی که در حوزه بیولوژیکی انجام شده باشد، در میان گزینه‌های ثبت اختراع جایی ندارد.

اختراع باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شاید پس از مطالعه مواردی که اجازه ثبت اختراع ندارند، این سؤال در ذهنتان نقش بسته باشد که یک اختراع باید چگونه باشد؟ در ادامه با توجه به نظر سازمان جهانی ثبت اختراعات برخی از ویژگی‌های لازم برای اختراع که فرآیند ثبت آن را ساده می‌کند، ذکر می‌کنیم:

  • محصول نهایی باید آمیخته‌ای از خلاقیت و نوآوری باشد. محصولاتی که در پیاده‌سازی آن از متدهای خلاقانه استفاده شده باشد، بسیار ارزشمند هستند.
  • محصول نهایی باید کاملا ابتکاری و نوین باشد. به زبان ساده‌تر نباید مشابه این محصول در جایی از دنیا استفاده شده باشد. در واقع باید محصول به قدری نوآورانه باشد که تا کنون هیچ یک از دانشمندان و مخترعین صحبتی در خصوص پیش‌بینی آن نکرده باشند.
  • هدف از اختراع ساده‌تر کردن زندگی بشر است. به این ترتیب یکی دیگر از الزامات در نظر گرفته شده برای اختراعات، کاربردی بودن و سودمند بودن آن است. به این ترتیب می‌توان اختراعات را در صنعت پیاده‌سازی کرد و زندگی انسان را به سمت تسهیل شدن هدایت کرد.

آشنایی با مفهوم حق پتنت

بر طبق قانون دولت برای فردی که فرآیند یا محصولی تازه برای عرضه و ثبت داشته باشد، حقی در نظر گرفته است که به اصطلاح به آن حق پتنت می‌گویند. حق پنت همان حق ثبت اختراع است که به مخترع اجازه می‌دهد از فروش یا بهره‌برداری از محصول مورد نظر منفعت ببرد. بر طبق قانون مخترعین می‌تواند در یک بازه بیست ساله از حق پتنت استفاده نمایند.

مزایای استفاده از حق پتنت

  • افرادی که حق پتنت داشته باشند و بتوانند در جشنواره‌های بنیاد نخبگان انتخاب شوند، می‌توانند از تسهیلات ویژه برای به کارگیری اختراع در صنعت استفاده نمایند.
  • کاهش دوره سربازی، انتخاب مراکز تحقیقاتی برای گذر از دوران سربازی و… بخشی از مزایای در نظر گرفته شده برای مخترعینی است که این حق را دارند.
  • با وجود حق پتنت می‌توان به پیاده‌سازی محصولات در صنعت سرعت بخشید. به این ترتیب می‌توان در بازه زمانی کوتاه‌تری فرایندهای تولید و توزیع را در داخل و خارج از کشور پشت سر گذاشت.
  • با وجود حق ثبت اختراع بستر مناسبی برای تأسیس شرکت دانشگاه بنیان فراهم می‌شود.
  • مخترعینی که حق پتنت دارند، می‌توانند خارج از کشور و در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان به ارتقای دانش و ادامه تحصیل مشغول شوند.
  • مخترعینی که به رسمیت شناخته شده باشند، شانس اشتغال در بهترین موسسات و شرکت‌های معتبر دنیا را دارند.
  • دولت برای مخترعینی که حق پتنت دارند، وام‌های کلان با شرایط بازپرداخت ویژه در نظر گرفته است.
ثبت-اختراع-در-ایران

برای اینکه بتوان اختراعی را در ایران به ثبت رساند، باید فرایندهای متعددی را پشت سر گذاشت. کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا در این مسیر پر تلاطم همراه متقاضیان هستند.

 ثبت اختراع همراه با مجموعه مشاورین اندیشه آسیا

ثبت اختراع بسیار زمان‌بر و پیچیده است. متقاضی باید بتواند بر طبق روند اداری تعیین شده از سوی دولت پیش برود، وجود هر گونه کم و کاستی در این زمینه فرصت ثبت را از بین می‌برد.

نکته مهمی که در خصوص ثبت اختراع وجود دارد، توجه داشتن به زمان است. در واقع زمانبندی درست و پیش بردن اهداف در کوتاه‌ترین بازه زمانی از لازمه‌های به پایان رسیدن پیروزمندانه مقصود است، هر گونه تعلل در این زمینه می‌تواند شانسی برای سایر رقبا ایجاد نماید که مشابه محصول یا خدمت اختراع شده را به نام خود به ثبت برسانند.

کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا در مراحل ثبت مشخصات هویتی متقاضی، تامین مدارک موردنیاز، ثبت مشخصات فنی اختراع، در نظر گرفتن نام برای اختراع، ارائه توضیحات مفید در خصوص عملکرد اختراع، ثبت ادعانامه و… همراه متقاضیان خواهد بود.

هر یک از این مراحلی ذکر شده متشکل از فرایندهای تودرتو و پرجزئیاتی است که برای عبور از آن‌ها به دانش و تخصص کافی نیاز است. کارشناسان اندیشه آسیا همان متخصصین کاربلدی هستند که در این روند طولانی و پیچیده مخترعین را همراهی خواهند کرد. شماره تماس 88906532-021 راه ارتباطی کارشناسان اندیشه آسیا با علاقمندان به ثبت اختراع است.

14 پاسخ به “ثبت اختراع”

  1. Sara گفت:

    سلام نیاز به مشاوره ای کامل و دقیق برای ثبت اختراع دارم

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  2. آقایی گفت:

    درود بر شما
    مدارک لازم برای ثبت کردن اختراع چه می باشد؟؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  3. عبداله زاده گفت:

    درود ادرس سایت مربوط به ثبت اختراع چیست؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  4. مهندس زحمتکش گفت:

    درود
    لطفا در خصوص مراحل ثبت اختراع و مدت زمانی آن توضیحاتی بفرمایید.

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  5. احمداشکوری گفت:

    سلام از طریق چه سامانه هایی برای ثبت اختراع باید اقدام کرد؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  6. محمدعلی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من وارد سایت ثبت اختراع شده ام اما نمیدانم چگونه وارد قسمت ثبت اختراع شوم، راهنمایی کنید لطفا

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  7. مشکینی گفت:

    بنده قصد دارم اختراع خودمو به ثبت برسونم، چگونه میتونم این کارو انجام بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *