اخذ مجوز آموزشگاه زبان – شرایط و مدارک تاسیس موسسه زبان

26 دیدگاه
اخذ مجوز آموزشگاه زبان – شرایط و مدارک تاسیس موسسه زبان

دیگر مهم نیست که چه هدفی را در زندگی دنبال می‌کنید یا چه برنامه‌هایی برای سال‌های آتی زندگی خود دارید. در حال حاضر تسلط به زبان انگلیسی یکی از الزامات پیشرفت به حساب می‌آید. تمامی افرادی که به دنبال مهاجرت، کسب علم یا توسعه کسب و کار خود هستند، ملزم هستند برای پیشرفت به زبان انگلیسی مسلط باشند. افرادی که به امر آموزش علاقه‌مندند و به این حوزه به چشم یک کسب و کار موفق نگاه می‌کنند، با اخذ مجوز آموزشگاه زبان خیلی زود پله‌های ترقی را پشت سر می‌گذارند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر درخواست مجوز آموزشگاه زبان بسیار بیشتر از قبل شده است و این موضوع نشان می‌دهد که این حوزه به یک منبع درآمد خوب تبدیل شده است. در واقع بازار تقاضای راه اندازی آموزشگاه زبان بسیار گسترده و پررونق شده است.

شرایط تاسیس آموزشگاه زبان

برای راه اندازی آموزشگاه زبان باید بر طبق قوانینی که از سوی مرجع صدور مجوز تعیین می‌شود، پیش رفت. نکته‌ای که باید پیش از توضیح به آن بپردازیم این است که هر سال قوانین مربوط به اخذ مجوز آموزشگاه‌ها دستخوش تغییراتی می‌شود. به همین دلیل شرایطی که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت مربوط به زمان انتشار این محتوا است.

روال کار نیز به این ترتیب است که متقاضی تاسیس در نخستین مرحله درخواست کتبی خود را ارائه می‌دهد. در ادامه لازم است تا این درخواست با مدارک هویتی و سایر اسناد مورد نیاز همراه شود و به هیئت نظارت تحویل داده شود. سپس باید ساختمانی به عنوان مکان آموزشگاه معرفی شود و با تجهیزات لازم برای آموزش و امکانات رفاهی به منظور حضور کارآموزان تکمیل شود.

انتخاب نام برای موسسه و معرفی یک مدیر از دیگر اقدامات ضروری و پیش‌شرط‌هایی است که باید در فرایند ارائه درخواست مجوز آموزشگاه زبان به آن توجه شود. در صورتی که تمامی این مراحل با موفقیت پشت سر گذاشته شود، لازم است تا متقاضی تاسیس لیستی از تمامی منابع انسانی که قرار است در آموزشگاه فعالیت داشته باشند را تهیه کند و به هیئت نظارت تحویل دهد.

مجموعه مشاورین اندیشه آسیا سال‌هاست که در حوزه اخذ مجوز آموزشگاه زبان فعالیت دارند و می‌توانند به عنوان یک راهنمای خوب به متقاضیان تاسیس آموزشگاه زبان کمک کنند. این مجموعه مشاوره طلایی در خصوص مراحل گرفتن مجوز آموزشگاه زبان به متقاضیان ارائه می‌دهد.

چگونگی صدور مجوز آموزشگاه زبان

با اخذ مجوز آموزشگاه زبان می‌توان به عرصه‌ای پردرآمد و پرمخاطب وارد شد.

مرجع صادرکننده مجوز آموزشگاه زبان

در حال حاضر مرجع صدور مجوز برای اخذ مجوز آموزشگاه زبان وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است. البته در گذشته وزارت ارشاد و وزارت علوم هم به عنوان مراجع قانونی اخذ مجوز آموزشگاه زبان شناخته می‌شدند و متقاضیان می‌توانستند درخواست خود را به این مراجع ارائه دهند و پس از طی کردن روند قانونی، پروانه فعالیت دریافت نمایند.

شرایط و مراحل تاسیس آموزشگاه زبان

به طور کلی برای دریافت مجوز برای آموزشگاه‌های زبان باید یک سری شرایط عمومی و اختصاصی را در نظر گرفت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط عمومی دریافت مجوز آموزشگاه زبان

این شرایط مربوط به متقاضی تاسیس است. چنانچه متقاضی یک یا چند ویژگی ذکر شده در شرایط عمومی را نداشته باشد، از صلاحیت کافی برای دریافت مجوز آموزشگاه زبان برخوردار نخواهد بود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی
  2. اعتقاد به دین اسلام با سایر ادیان معتبر در قانون کشور
  3. داشتن صلاحیت اخلاقی، فرهنگی و سیاسی
  4. عدم ارتباط با رژیم گذشته ایران
  5. نداشتن سوءپیشینه کیفری
  6. برخورداری از سلامت جسم و روان
  7. داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان
  8. داشتن حداقل مدرک لیسانس
  9. داشتن حداقل 30 سال سن
  10. متاهل بودن آقایان
  11. داشتن 2 سال سابقه کاری آموزشی تمام وقت، معتبر و مورد تایید نهادهای رسمی. چنانچه متقاضی سابقه کار آموزشی پاره‌وقت داشته باشد، این مدت زمان به 4 سال افزایش پیدا می‌کند.

شرایط اختصاصی دریافت مجوز آموزشگاه زبان

در صورتی که افراد، اطلاعات درخوری در خصوص شرایط مجوز آموزشگاه زبان در اختیار داشته باشند، می‌توانند روند قانونی را بدون دردسر و در بازه زمانی کوتاه‌تری پشت سر بگذارند. متاسفانه بسیاری از متقاضیان اطلاعات کافی در خصوص شرایط اختصاصی اخذ مجوز آموزشگاه زبان ندارند. بعضی از این شرایط عبارتند از:

  • افراد حقوقی (شامل: نهادها، شرکت‌ها و…) که از امکانات دولتی بهره‌مند هستند، اجازه دریافت مجوز آموزشگاه زبان را ندارند.
  • چنانچه متقاضی تاسیس شخصی حقوقی و غیردولتی باشد، موظف است در همان ابتدای کار فردی را به عنوان نماینده حقوقی خود به هیات نظارت معرفی نماید.

مدارک لازم برای تاسیس مجوز آموزشگاه زبان

  1. متقاضیان حقیقی و حقوقی باید در نخستین مرحله درخواست کتبی خود را به آموزش و پرورش واقع در استان خود ارائه دهند.
  2. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  3. اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از دوره سربازی متقاضی
  4. مدارک تحصیلی متقاضی
  5. سوابق کاری متقاضی
شرایط دریافت مجوز آموزشگاه زبان

با وجود کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا پیگیری امور مربوط به اخذ مجوز آموزشگاه زبان بسیار آسان است.

مراحل صدور مجوز آموزشگاه زبان

  • در ابتدا درخواست متقاضی تاسیس توسط هییت نظارت آموزش و پرروش مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت پذیرش آن، فرایندهای تازه‌ای شروع می‌شود.
  • در مرحله دوم درخواست و پرونده با توجه به مدارک ارائه شده بررسی می‌شود و مورد تطبیق قرار می‌گیرد.
  • در مرحله سوم پرسشنامه جواز توسط متقاضی تکمیل خواهد شد.
  • در مرحله چهارم پرونده برای بررسی، اصلاح و تایید به اداره مربوطه ارجاع داده خواهد شد.
  • در مرحله پنجم چنانچه کم و کاستی در پرونده مشاهده نشود، مدیریت پرونده را برای تایید فعالیت به واحد صدور مجوز ارجاع می‌دهد.

نکات مهم که در شرایط گرفتن مجوز آموزشگاه زبان باید به آن دقت کرد:

  • چنانچه متقاضی تاسیس آموزشگاه زبان، دوره تحصیلی خود را در خارج از کشور گذرانده باشد، باید برای طی شدن روند قانونی صدور مجوز مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی و ارزشیابی نماید. این کار توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.
  • محلی مناسب برای آموزشگاه باید انتخاب و معرفی شود. زیرا این مکان توسط کارشناسان صدور مجوز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • ساختمان آموزشگاه باید با تجهیزات آموزشی، میز، صندلی، تمهیدات ایمنی و وسایل سرمایشی و گرمایشی تکمیل شود. این موضوع توسط کارشناسان ارزیابی خواهد شد.
  • در گام آخر تایید نهایی صدور مجوز از سوی آموزش و پرورش به متقاضی اعلام می‌شود.

سامانه ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

به این منظور باید به سامانه prv.mosharekatha.ir‌ وارد شد. این سامانه که در واقع سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی است از سوی وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است تا فرایند اخذ مجوز آموزشگاه زبان در بازه زمانی کوتاه‌تری طی شود.

پس از ورود به این سامانه باید شهر و استان مورد نظر برای تاسیس آموزشگاه زبان مشخص شود و در ادامه میز خدمات الکترونیک انتخاب شود. پس از آن در صفحه تازه باید گزینه مجوز تاسیس آموزشگاه انتخاب شود تا در ادامه با انتخاب دکمه ثبت نام جدید، بتوان فرایند اخذ مجوز موسسه زبان را شروع کرد.

شرایط راه اندازی آموزشگاه زبان

برای تامین تمامی شرایط تاسیس آموزشگاه زبان باید گام‌های متعددی برداشت که البته بخش زیادی از آن از الزامات اخذ مجوز به حساب می‌آید. تامین مکان آموزشی، جذب منابع انسانی و اساتید کاربلد، راه اندازی سایت آموزشگاه زبان و… جزئی از این فرایند هستند.

شرایط محل تاسیس آموزشگاه زبان

بسیاری از متقاضیان سوالاتی در خصوص هزینه‌های راه اندازی آموزشگاه زبان دارند. به طور کلی باید بگوییم که مهم‌‌ترین هزینه تاسیس آموزشگاه زبان برای تامین ساختمان آموزشگاه صرف خواهد شد. این موضوع از اهمیت بالایی برای کارشناسان هیات نظارت و همچنین علاقه‌مندان به یادگیری زبان برخوردار است.

به طور کلی تا زمانی که ساختمان آموزشگاه، تجهیزات آموزشی، وسایل سرمایشی و گرمایشی و تمهیدات ایمنی مطابق با استانداردهای وضع شده از سوی مرجع صدور مجوز نباشد، تایید نهایی صورت نخواهد گرفت. متقاضیان باید بدانند که تمامی نظارت‌ها پیش از صدور مجوز انجام خواهد شد و باید پیش از وارد شدن به فرایند قانونی و روال اداری اخذ مجوز آموزشگاه زبان به فکر تامین ساختمان و تجهیزات لازم باشند.

برخی از شرایط محل تاسیس آموزشگاه عبارتند از:

  • ساختمان آموزشگاه دسترسی آسانی داشته باشد و از ظاهری مناسبی برخوردار باشد.
  • ساختمان در فاصله مناسبی با سایر آموزشگاه‌ها قرار داشته باشد.
  • آموزشگاه باید دارای نمازخانه، سرویس بهداشتی، بخش اداری و… باشد.
  • نور کلاس‌ها باید به اندازه کافی باشد.

شرایط کارکنان آموزشی آموزشگاه زبان

  • در نخستین مرحله صلاحیت موسس آموزشگاه از سوی مرجع صدور مجوز مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه موسس مورد تایید واقع شود، باید فردی را به عنوان مدیر آموزشگاه معرفی نمایند. مدیر آموزشگاه موظف است تا تمامی هماهنگی‌ها را انجام دهد.
  • صلاحیت کارکنان و اساتید در بخش آموزشی توسط سازمان آموزش و پرورش ارزیابی و تایید می‌شود. ضمن اینکه تمامی مدرسین باید دارای مجوز تدریس باشند.
  • چنانچه مدیر یا موسس آموزشگاه از صلاحیت کافی برای تایید برخوردار نباشد، می‌توان در یک بازه 30 روزه فردی جایگزین را معرفی کرد.

ثبت موسسه آموزشی زبان با کمک مشاورین اندیشه آسیا

مشاورین اندیشه اسیا با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره و همکاری در تاسیس آموزشگاه زبان، آماده هستند تا شما را در مراحل اخذ مجوز آموزشگاه زبان که مسیری پر چالش است راهنمایی و همیاری کنند.

افرادی که تمایل دارند در خصوص مراحل اداری اخذ مجوز آموزشگاه زبان اطلاعات بیشتری به دست بیاورند می‌توانند با شماره تلفن 88906532-021 تماس حاصل نمایند و تمامی سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح نمایند.

سوالات متداول تاسیس و یا اخذ مجوز آموزشگاه زبان

به سوالات متداول شما در زمینه اخذ مجوز آموزشگاه زبان پاسخ داده‌ایم:

1- آیا واگذاری مجوز آموزشگاه زبان امکان‌پذیر است؟

خیر، واگذاری مجوز آموزشگاه زبان ممنوع و غیرقانونی بوده و ابطال پروانه متخلفین را به همراه خواهد داشت، برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

2- آیا خرید مجوز آموزشگاه زبان امکان‌پذیر است؟

خیر، خرید مجوز آموزشگاه زبان تخلف محسوب می‌شود و غیرقانونی می‌باشد.

3- آیا فروش مجوز آموزشگاه زبان امکان‌پذیر است؟

خیر، فروش مجوز آموزشگاه زبان تخلف محسوب می‌شود و غیرقانونی می‌باشد.

4- اخذ مجوز آموزشگاه زبان به کدامیک از حالت‌های حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است؟

اخذ مجوز آموزشگاه زبان به هر دو حالت حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر می‌باشد.

5- سامانه ثبت‌نام مجوز آموزشگاه زبان چه می‌باشد؟

ثبت نام اولیه از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور می‌باشد.

6- دریافت مجوز آموزشگاه زبان چقدر زمان می‌برد؟

برای مشاوره تخصصی در خصوص مدت زمان لازم جهت دریافت مجوز با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس بگیرید.

7- آیا بدون مدرک دانشگاهی و با داشتن مدارک تافل و آیلتس می‌توان مجوز آموزشگاه زبان را دریافت کرد؟

خیر، حداقل مدرک تحصیلی لازم لیسانس می‌باشد.

8- آیا رشته‌ تحصیلی موسس آموزشگاه زبان باید مرتبط با زبان‌های خارجی باشد؟

خیر، مدرک تحصیلی مرتبط نیاز نمی‌باشد.

9- اعتبار پروانه دائم آموزشگاه زبان چند ساله می‌باشد؟

برای دریافت مشاوره تخصصی در خصوص اعتبار پروانه دائم با کارشناسان موسسه اندیشه آسیا تماس بگیرید.

10- قیمت مجوز آموزشگاه زبان چقدر می‌باشد؟

خرید، فروش و واگذاری مجوز آموزشگاه زبان مجاز نبوده و ممنوع می‌باشد.

26 پاسخ به “اخذ مجوز آموزشگاه زبان – شرایط و مدارک تاسیس موسسه زبان”

  1. خانم ترکاشوند گفت:

    سلام وقت بخیر
    من لیسانس مترجمی زبان دارم، شرایط سنی به چه صورت می باشد؟

  2. پری گفت:

    سلام
    با مدرک ایتلس هم مجوز آموزشگاه زبان میدن؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم اخذ مجوز آموزشگاه زبان دارای شرایط عمومی خاصی می‌باشد و هیچ ارتباطی به داشتن یا نداشتن مدرک آیلتس ندارد.

  3. زهراسادات گفت:

    باسلام
    بابت اطلاعات مفیدی که در سایتتون قرار دادین تشکر میکنم، بهم خیلی کمک کرد.

  4. مهسا حسین زاده گفت:

    سلام من مدرک لیسانس IT از دانشگاه دولتی دارم، اگه ارشد رو زبان بخونم، میتونم مجوز بگیرم برای تاسیس آموزشگاه زبان؟

  5. محمد اسداللهی گفت:

    درود
    برای گرفتن مجوز حداقل چند سال سابقه کار نیاز هست؟

  6. محمدرضا گفت:

    سلام
    آیا تبدیل مجوز حقیقی آموزشگاه زبان به حقوقی اجباری است؟

  7. علی گفت:

    سلام
    بین گرایش های لیسانس زبان تفاوتی وجود نداره برای تاسیس اموزشگاه؟ مترجمی یا آموزش زبان؟

  8. متین گفت:

    درود
    اگه کسی 18 سالش باشه و مدرک بین المللی زبان داشته باشه میتونه اموزشگاه بزنه؟؟

  9. امیرعلی زهدی گفت:

    درود روز بخیر
    ببخشید برای گرفتن مجوز آموزشگاه زبان انگلیسی باید آزمون هم بدیم؟

  10. آتنا گفت:

    با مدرک IELTS یا TTCمیشه آموزشگاه زد؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم اخذ مجوز آموزشگاه زبان دارای شرایط عمومی خاصی می‌باشد و هیچ ارتباطی به داشتن یا نداشتن مدرک آیلتس ندارد.

  11. زهرا گفت:

    سلام اگر کسی بازنشسته ارگان دولتی غیر از اموزش و پرورش باشه میتونه اموزشگاه زبان تاسیس کنه ؟آیا ۲ سال فعالیت آموزشی اجباری هست

  12. مسلم گفت:

    درود
    وقت بخیر
    وقتی مجوز گرفتیم، این مجوز دائمی هست یا موقته و باید تمدید بشه؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم هیچ مجوز آموزشی در ایران به شکل دائمی نیست و مجوزها باید هر چند سال یکبار تمدید گردند.

  13. عیسی گفت:

    درود
    اگه بخوایم دو تا شعبه از آموزشگاه زبان داشته باشیم، هزینه های مربوط به گرفتن مجوز و مدت زمانی که برای روند قانونیش طی میشه فرق میکنه با یک شعبه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *