اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای

26 دیدگاه
اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای

با اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ ای می‌توان مسیر افزایش بهره‌وری کاری، ترویج فرهنگ کار و درآمدزایی و تربیت نیروی کار ماهر و متبحر را به میزان قابل توجهی هموار کرد. با وجود آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نه تنها می‌توان به کسب مهارت‌های تازه پرداخت و در پی آن به درآمدهای خوبی رسید، بلکه می‌توان به رشد اقتصادی کشور نیز کمک به‌سزایی کرد.

از آنجایی که در سال‌های اخیر درخواست‌ها برای اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، بر آن شدیم تا این مطلب را به چگونگی تاسیس آموزشگاه ‌های فنی و حرفه ای اختصاص دهیم. برای راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای به شرایط عمومی و اختصاصی، اسناد و مدارک متعددی نیاز است که کسب آگاهی متقاضیان پیش از هر گونه اقدامی، مسیر اخذ مجوز را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. در این مطلب به معرفی انواع مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، شرایط دریافت مجوز، فرایند صدور مجوز، مرجع صدور مجوز و… می‌پردازیم. امیدواریم متقاضیان با مطالعه این مطلب به اطلاعات مفیدی در خصوص فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دست پیدا کنند.

انواع مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

  1. مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی: این مجوز اعتباری 1 ساله دارد. متقاضیانی که تمایل به دریافت چنین مجوزی دارند، نیازی به استعلامات بین دستگاهی نخواهند داشت. ضمن اینکه نیازی هم به دریافت مجوزهای پیش نیاز ندارند.
  2. مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای (نوع الف) مرکز تخصصی خدمات یادگیری فنی و حرفه ای چیست؟
    این مجوز به مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت. برای اخذ این مجوز نیز احتیاجی به مجوزهای پیش نیاز نخواهد بود. اما لازم است تا استعلامات بین دستگاهی ارائه شود. این استعلامات مربوط به احراز هویت از سازمان ثبت احوال و سازمان نظام وظیفه است.
  3. مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع ب) الکترونیکی چیست؟
    شرایط دریافت این مجوز همانند شرایط تعریف شده برای مجوز نوع الف است. به این ترتیب زمان صدور مجوز موقتی و با اعتباری 5 ساله خواهد بود. استعلامات نیز از سازمان نظام وظیفه و ثبت احوال است و نیازی به تامین مجوزهای پیش نیاز نیست.
  4. مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع ج) سفارش محور چیست؟
    مدت اعتبار این مجوز 1 ساله است. برای دریافت این مجوز نیازی به مجوز‌های پیش نیاز نیست. اما همانند مجوزهای نوع الف و ب استعلاماتی از سازمان ثبت احوال و نظام وظیفه دارد.
  5. مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد (نوع د) چیست؟
    مدت اعتبار آموزشگاه فنی و حرفه ای از نوع د، 5 ساله است و برای دریافت این مجوز نیازی به مجوزهای پیش نیاز نیست. اما لازم است تا استعلاماتی از پلیس پیشگیری ناجا، سازمان ثبت احوال، سازمان نظام وظیفه و استعلام صلاحیت انتظامی مکان آموزشگاه دریافت شود.

شرایط دریافت مجوز فنی و حرفه ای

به طور کلی برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای باید شرایط عمومی و اختصاصی داشت که در ادامه شرایط عمومی و اختصاصی را جدا توضیح می‌دهیم.

شرایط عمومی

این شرایط عمومی در مرحله اولیه در مورد متقاضی تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل موارد ذیل است:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در کشور
  • داشتن صلاحیت اقتصادی برای تامین فضای کارگاهی، آموزشی و عمومی آموزشگاه و تجهیزات آموزشی حضوری و غیرحضوری
  • داشتن صلاحیت سیاسی و اخلاقی
  • نداشتن سوءپیشینه کیفری
  • داشتن کارت پایان خدمت برای متقاضیان آقا
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و قرص‌های روان گردان
  • عدم اشتغال و وابستگی کاری به ارگان‌ها و نهادهای دولتی کشور
  • و…

فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای
برای دریافت مجوز باید درخواست مورد نظر در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور یا g4b.ir به ثبت برسد. متقاضی پس از انتخاب نوع مجوز مورد نیاز خود، اسناد و مدارک لازم را برای ارائه اطلاعات در خصوص شرایط عمومی و اختصاصی وارد می‌کند تا در ادامه مورد ارزیابی قرار گیرد. در فرایند صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای، لازم است تا اطلاعات فردی و آموزشی شخص متقاضی وارد شود تا مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه این فرایند لازم است تا مکان آموزشگاه و تجهیزات لازم برای آموزش معرفی شود. در صورتی که تمامی این مراحل بدون وجود نقص در پرونده و اسناد و مدارک معرفی شده پیش رود، می‌توان تایید نهایی برای اخذ پروانه دریافت کرد.

مرجع صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

تمامی مشخصات مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای از سوی دستگاه اجرایی تهیه و تنظیم می‌شود. دستگاه اجرایی در این بخش همان  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز به عنوان سازمان تابعه وظیفه دارد تا از تمامی قوانینی که از سوی دستگاه اجرایی تعیین می‌شود، تبعیت نماید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای

  • تکمیل تعهدنامه
  • متقاضی باید مدارکی را ارائه دهد تا بتواند به اثبات برساند که ساختمانی را برای دوره‌های نظری و کارگاهی تدارک دیده است. این مکان باید به گونه‌ای باشد که گنجایش حضور همزمان حداقل 12 کارآموز را داشته باشد.
  • متقاضی باید مدارکی را ارائه نماید تا توانایی خود برای تامین فضای عمومی آموزشگاه اعم از: سرویس بهداشتی، رختکن، نمازخانه، انبار و… را به اثبات برساند.
  • متقاضی باید بتواند تجهیزات، مواد و ابزار آلاتی که برای پیشبرد اهداف آموزشی و کارگاهی نیاز است را تامین نماید. لازم به ذکر است که این تجهیزات باید کاملا منطبق با استانداردهای آموزشی باشد.

هزینه صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای

در زمان تهیه این مطلب هزینه صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای برای هر یک از انواع مجوزها در حال تغییر است و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن بیان کرد. اگر می‌خواهید هزینه دقیق صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای نوع مورد نظر خود را بدانید؛ با مشاوران اندیشه آسیا تماس بگیرید. مشاورین ما با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره و کمک در اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه فنی حرفه‌ای همیار شما در این امر خواهند بود.

مدت زمان دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای

تعدادی از مراحل صدور مجوز فنی حرفه‌ای به صورت حضوری و تعدادی به صورت مجازی می‌باشد. البته ناگفته نماند که در برخی از مواقع لازم است تا متقاضیان برای پیشرفت فرایند و بررسی‌های کارشناسی در ادارات و مراجع ذیربط حاضر شوند.

مدت زمان اعتبار مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مدت اعتبار مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای با توجه به نوع مجوز از 1 تا 5 سال خواهد بود. در واقع مراکز آموزشی جوار کارگاهی و بین کارگاهی و مجوزهای نوع ج اعتباری 1 ساله دارند و اعتبار مجوزهای نوع الف، ب و د 5 ساله در نظر گرفته شده است. متقاضیان ملزم هستند پس از اتمام دوره اعتبار، برای دریافت اعتبار مجدد اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای به صورت تصویری در درگاه ملی

  1. در ابتدا باید به آدرس اینترنتی g4b.ir رجوع شود تا متقاضی به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار هدایت شود. در ادامه باید از صفحه نخست گزینه خدمات انتخاب شود.
    فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای
  2. پس از انتخاب گزینه خدمات، زیرشاخه‌های متعددی به نمایش درمی‌آید که باید در میان آن‌ها گزینه “ آموزش، مشاوره و تحقیقات” به منظور ادامه فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای انتخاب شود.
    مراحل اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای 2
  3. در صفحه بعدی باید بر روی گزینه آموزش‌های رسمی کاربردی کلیک شود.
    مراحل-اخذ-مجوز-آموزشگاه-فنی-حرفه-ای
  4. پس از آن باید از زیرشاخه‌های به نمایش درآمده گزینه کسب و کار آموزشگاه فنی و حرفه ای انتخاب شود.
    فرایند تاسیس آموزشگاه فنی حرفه ای
  5. پس از آن می‌توان انواع آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای را مشاهده کرد و گزینه دلخواه را انتخاب نمود. در این مرحله امکان مشاهده اسناد و مدارک، مدت اعتبار و هزینه لازم برای اخذ مجوز فنی حرفه‌ای برای هر یک از آموزشگاه‌ها وجود دارد.
  6. در ادامه هر یک از انواع مجوز که انتخاب شود، متقاضی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هدایت خواهد شد تا در ادامه احراز هویت اینترنتی برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای را انجام شود.
    فرایند صدور مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای
  7. پس از احراز هویت باید بر روی دکمه درخواست صدور مجوز فنی حرفه‌ای کلیک شود تا متقاضی به پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور وارد شود.
    مراحل-اخذ-مجوز-آموزشگاه-فنی-حرفه-ای
  8. در ادامه شرایط عمومی و اختصاصی برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه‌ای بیان می‌شود و متقاضی می‌تواند با کلیک برروی گزینه موافقم به صفحه تازه وارد شود.
  9. در ادامه اطلاعات شخصی، هویتی، محل سکونت، شماره تماس و نزدیک‌ترین مرکز آموزشی وارد می‌شود.
  10. در مرحله بعد سامانه کسب مجوز کد رهگیری را به گوشی همراه متقاضی پیامک میکند و متقاضی موظف است تا این کد را به همراه  کد ملی در سامانه وارد نماید.
  11. سپس متقاضی به صفحه صدور پروانه تاسیس آموزشگاه فنی حرفه‌ای هدایت خواهد شد و لازم است تا اطلاعات شخصی و آموزشی خود را در سامانه وارد نماید.
  12. در مرحله بعد باید درخواستی مبتنی بر بازدید کارشناس از مکان آموزشگاه و تجهیزات تامین شده به ثبت برسد. به این منظور باید آدرس و کدپستی به درستی وارد شود.
    مراحل-اخذ-مجوز-آموزشگاه-فنی-حرفه-ای
  13. در نهایت می‌توان با تکمیل سایر مراحل برای دریافت مجوز، در صفحه سیستم  مدیریت صدور پروانه تاسیس نظر کارشناس را مشاهده کرد. چنانچه هیچ گونه کاستی در ارائه مطالب مورد نیاز وجود نداشته باشد، تایید نهایی صادر خواهد شد و فرآیند صدور مجوز فنی حرفه‌ای تکمیل می‌شود.

دریافت مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای به کمک مشاورین اندیشه آسیا

متقاضیانی که تمایل دارند مراحل اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای را راحت‌تر پشت سر بگذارند، می‌توانند پس از ارائه مدارک و تامین اسناد مورد نیاز با کارشناسان مجموعه مشاورین اندیشه آسیا مشورت نمایند. به جرأت می‌توان گفت فرآیند صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای در کنار کارشناسان اندیشه آسیا بسیار آسان و کوتاه خواهد بود.

ضمن اینکه کارشناسان این مجموعه به متقاضیان کمک می‌کنند تا با استعلام مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای در جریان پیشرفت کار خود قرار گیرند. متقاضیان می‌توانند با شماره‌گیری 88906532-021 با کارشناسان اندیشه آسیا در ارتباط باشند.

سوالات متداول تاسیس و یا اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای

به سوالات متداول شما در زمینه اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای پاسخ داده‌ایم:

1- آیا واگذاری مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای امکان‌پذیر است؟

خیر، واگذاری مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای غیرمجاز و غیرقانونی می‌باشد.

2- آیا خرید مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای امکان‌پذیر است؟

خیر، خرید مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای غیرمجاز و ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

3- آیا فروش مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای امکان‌پذیر است؟

خیر، فروش مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای ممنوع بوده، تخلف محسوب می‌شود و پروانه متخلفین ملغا می‌گردد.

4- شرایط کلی برای دریافت مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای چطوری است؟

شرایط برای دریافت چنین مجوزی متشکل از بخش عمومی و اختصاصی است. در بخش عمومی شرایط اولیه متقاضی ارزیابی می‌شود و در بخش اختصاصی با توجه به نوع مجوز باید و نباید‌های تازه‌ای تعریف می‌شود. برای کسب اطلاعات جامع‌تر در این خصوص با مشاورین اندیشه آسیا در ارتباط باشید.

5- مدارک لازم برای دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای چیست؟

برای اخذ این مجوز مدارک عمومی متقاضی به صورت حقیقی یا حقوقی نیاز می‌باشد.

6- از طریق چه ارگان یا ارگان‌هایی برای دریافت مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای باید اقدام کرد؟

مرجع صدور این مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد.

7- شرایط ساختمان آموزشگاه فنی و حرفه ای برای راه اندازی آن باید چه باشد؟

شرایط ساختمان استان به استان و شهر به شهر بر طبق نظر سازمان فنی و حرفه‌ای مرجع آن شهر متفاوت می‌باشد.

8- آیا اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای به صورت حقیقی قابل صدور است یا به صورت حقوقی؟

به هر دو صورت حقیقی یا حقوقی قابل صدور می‌باشد.

9- آیا اعتبار پروانه آموزشگاه فنی و حرفه ای مادام‌العمر است؟

خیر، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به نوعی که دارند، اعتباری 1 یا 5 ساله خواهند داشت. برای اینکه اطلاعات کافی در خصوص نوع مجوز‌ها و اعتبار هر کدام به دست آورید، به همین مطلب مراجعه کنید.

10- قیمت مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای چقدر می‌باشد؟

خرید، فروش و واگذاری مجوز آموزشگاه فنی و حرفه ای ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.

26 پاسخ به “اخذ مجوز آموزشگاه فنی حرفه ای”

  1. آقای ذوالفقاری گفت:

    درود
    ممنون از سایت خوبتون، چه مدرک تحصیلی و در چه مقطعی برای ثبت این اموزشگاه نیاز است؟؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای مدرک دیپلم می‌باشد.

  2. عسکریان گفت:

    سلام چقدر بودجه برای تاسیس اموزشگاه فنی حرفه ای لازم میباشد؟ ایا اندیشه اسیا سرمایه گذار معرفی میکند؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای اخذ مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  3. حجت صبوری زاده گفت:

    درود وقت بخیر
    آیا مدرسینی که در آموزشگاه فنی حرفه ای قصد تدریس دارند باید مورد تایید آموزشگاه خود باشند یا سازمان فنی حرفه ای؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم مدرسینی که قصد تدریس در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای را دارند باید دارای ابلاغ مربی‌گری از سازمان فنی و حرفه‌ای باشند.

  4. امیرعلی گفت:

    درود
    با مدرک فوق لیسانس شیمی میتوان مجوز گرفت؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم پاسخ مثبت است، در حال حاضر نیاز به مدرک مرتبط برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌باشد.

  5. علی سجادی گفت:

    سلام
    من لیسانس عمران دانشگاه ازاد دارم و 24 سالمه، شرایط گرفتن مجوز آموزشگاه رو دارم؟

  6. جلیلی جلیلی گفت:

    سلام من جوازو گرفتم میخوام کار کنم تمام رشته هایی ک انتخاب کردم حالا ک جواز رو بهم دادن میشه فعال باشه و فعالیت کنم روی اون رشته هایی ک انتخاب کردم؟
    برای بنده نوع الف
    چجوری میتونم اسم اموزشگاه براش بذارم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  7. نادر گفت:

    سلام بین مدرک دانشگاه دولتی و غیردولتی فرق هست برای تاسیس آموزشگاه؟؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم خیر، بین مدرک دانشگاه دولتی و غیردولتی برای تأسیس آموزشگاه هیچ تفاوتی وجود ندارد.

  8. پیمان صفوی گفت:

    درود حداقل چندتا رشته باید تدریس بشه در اموزشگاه.

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم حداقل در یک رشته می‌توانید جهت تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای درخواست دهید.

  9. منصور گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید برا تاسیس آموزشگاه موسیقی
    کدام مورد را باید انتخاب کرد

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

  10. نیما شاهرخ گفت:

    درود وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون – من برای سربازی معاف شدم و معافیت پزشکی دارم، میتونم مجوز بگیرم؟

  11. صائمی گفت:

    درود
    من استخدام آموزش و پرورش هستم میتونم مجوز بگیرم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم شرط اخذ مجوز برای آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای، عدم استخدام در ارگان‌های دولتی می‌باشد، به عبارت دیگر مؤسس نباید در استخدام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی باشد.

  12. مهندس مسعودی گفت:

    با سلام ممنون از مقاله تون
    من برنامه نویسم، فوق دیپلم نرم افزار دارم ، شرایط اخذ مجوز رو دارم؟

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم جواب مثبت است، برای اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای می‌توانید اقدام کنید.

  13. مهدی رضایی گفت:

    باسلام
    توی درگاه مجوزها شرایط صدور منوط به مستخدم دولتی بودن موسس نیست

    • andisheadmin گفت:

      سلام
      کاربر محترم برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان مؤسسه اندیشه آسیا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *